به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ،حسین پیشقدم افزود: در این نمایشگاه انواع فرش و صنایع دستی وابسته به آن از قبیل قالی، قالیچه، گبه، روسری ترکمن، جاجیم، لباس‌های محلی ترکمن در معرض عموم قرار گرفت.
وی گفت: این نمایشگاه با هدف معرفی فرش دستباف ترکمن وحمایت از بافندگان این حرفه و پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی با مشارکت عامل توسعه خوشه فرش در استان گلستان برپا و با استقبال خوبی هم همراه بود.
پیشقدم اضافه کرد: از موارد قابل توجه این نمایشگاه تقاضای کارشناسان سازمان برنامه و بودجه برای تمدید زمان برگزاری آن بود که به دلیل زمان‌بندی واگذاری محل برگزاری به موضوع دیگری، امکان تمدید مقدور نبود.
وی با بیان اینکه شاخص بارز صنایع دستی و بویژه فرش ترکمن اصیل بودن واصالت و تنوع رنگهای طبیعی وبکار رفته در آن است، گفت: برپایی چنین نمایشگاه هایی باعث می شود تا برای محصولات دستی استان بازاریابی نیز شود.
به گفته وی؛ از این ظرفیت صنایع دستی گلستان می توان در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، بازارهای هدف خوبی را در آنسوی مرزها کسب کرد.
طبق آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان میزان تولید فرش دستبافت شامل انواع قالی، قالیچه، گبه، تابلو فرش، فرش‌های بزرگ حدود 30 هزار متر مربع در سال است.
تعداد زیاد بافندگان و واحدهای تولیدی، بیش از 250 شرکت تعاونی فرش دستباف، وجود ظرفیت‌های مناسب نظیر تولید فرش ترکمنی و فرش ابریشم منحصر به‌فرد و تنوع طرح و رنگ (فرش ترکمنی، گلیم، جاجیم، گبه و طرح‌های خاص ) از جمله نقاط قوت و فرصت های فرش دستبافت استان است.
از مجموع آمار فعالان بخش قالیبافی در گلستان، حدود 31 هزار نفر دارای کارت شناسایی قالیبافی هستند و تمرکز بیشتر واحدهای فعال در هنر صنعت فرش در شهرهای گنبدکاووس، بندرترکمن، آق قلا و کلاله است که در این میان گنبدکاووس با داشتن 30 درصد سهم تولید بزرگترین تولید کننده این بخش است.
خوشه فرش دستباف گلستان شامل تمامی تولیدکنندگان، تامین کنندگان مواد اولیه، فروشندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان، طراحان، رنگرزها، قالیشویان، رفوگران و تمام ارگان‌های ارائه‌دهنده خدمات کسب و کار و سازمان های دولتی مرتبط و تمام ذینفعان این حوزه است.
استان گلستان با یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت در شمال کشر قرار دارد و شغل ساکنان آن کشاورزی و دامپروری است.
گلستان از دیرباز مهد تولید فرش های دستبافت از جمله فرش ترکمن بوده و طبق آمارها حدود 70 هزار بافنده فرش در این منطقه فعالیت دارند.
گلیم و جاجیم از دیگر دست بافته های مردم مناطق مختلف استان گلستان بویژه در نقاط روستایی و عشایری است.
6204/1648
تنظیم کننده : علی اصغر تیموریان ** انتشار : پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.