ابوطالب قزلسفلو روز شنبه در آستانه هفته منابع طبیعی در نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت جنگل های استان، اظهار داشت: آفات، بیماری درختان ،آتش سوزی و فشردگی خاک به خاطر حضور انسان در تفرجگاه ها از دیگر عوامل اصلی تخریب کیفی جنگلی های استان به شمار می رود.
وی اضافه کرد: این اداره کل برای مقابله با عوامل تخریب کیفی جنگل های استان برنامه تدوین کرده است، که طرح خروج دام، مقابله با آفت و بیماری ها با همکاری مراکز علمی و تحقیقی، آگاه سازی جامعه از اثرات مخرب آتش در جنگل و رهاسازی آن پس از ترک این عرصه ها، تاکنون اجرایی شده است، هرچند در بیشتر طرح ها نیازمند تامین اعتبار و مشارکت بیش از گذشته جامعه و دستگاه های مرتبط هستیم.
به گفته وی؛ در حوزه آفات و بیماری، درختان جنگلی در مناطق تفرجی و منطقه جنگلی بندرگز از بیماری به نام پوسیدگی ذغال آسیب می بینند.
قزلسفلو افزود: برای مقابله با بیماری و آفات درختان جنگلی استان با مشارکت مراکز علمی و تخصصی کارهای تحقیقی و پژوهشی در حال انجام است.
طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان 450 هزار هکتار عرصه جنگلی وجود دارد که بیشتر در منطقه جنوبی استان و از نوکنده تا پارک ملی گلستان پراکنده است.

*5 طرح جنگلداری در گلستان تعطیل شد
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از تعطیل شدن پنج طرح جنگلداری در سال جاری به علت پایان یافتن مدت بهره برداری آن نیز خبر داد و گفت: تمدید نشدن بهره برداری از این تعداد طرح به خاطر مصوبه اخیر دولت به منظور 'تنفس و تعطیلی طرح های جنگلداری' بوده است.
وی افزود: این طرح ها در مناطق جنگلی 'نوده بن قلعه، تخت، لیوان، شموشک، سعدآباد و ناهارخوران' واقع بوده است.
به گفته وی؛ اکنون در استان 25 طرح جنگلداری 10 و سه ساله وجود دارد که با اتمام مدت زمان قرارداد طبق مصوبه اخیر، تمدید نخواهد شد.
وی هدف از این اقدامات را حفاظت از عرصه های جنگلی استان بیان کرد و یادآور شد: در گلستان حدود 200 هزار هکتار عرصه جنگلی مشمول طرح جنگلداری است که حدود 400 نفر به طور مستقیم در آن مشغول به کار هستند.
قزلسفلو؛ قدمت طرح های جنگلداری در استان را 50 ساله بیان کرد و گفت: بهره برداری در قالب طرح جنگلداری در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در این استان به حدود یک چهارم کاهش یافته و از 430هزار مترمکعب در سال 93 هم اینک به 110 هزار متر مکعب رسیده است.
به گفته وی؛ تمام طرح های جنگلداری طبق مصوبه اخیر هیات دولت، از ابتدای سال چهارم برنامه ششم توسعه همه جانبه کشور تعطیل می شود.

*منابع طبیعی با کلیات ایجاد تله کابین در شهر گرگان موافق است
قزلسفلو افزود: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با کلیات ایجاد تله کابین در شهر گرگان مرکز استان گلستان موافقت کرده مشروط به اینکه مطالعه طرح نتیجه مثبت داشته باشد.
وی افزود: گزینه پیشنهادی در منطقه ناهارخواران مسیر شمال به جنوب است و از پشت موزه دفاع مقدس آغاز و تا منطقه آرام دام اجرا می شود.
به گفته وی؛ در مسیر اجرای تله کابین درختی قطع نمی شود و ایجاد پایه های تله کابین باید در ارتفاع زیاد طراحی و از روی درختان عبور کند و این مساله شرط اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در اجرای آن است.
وی اضافه کرد: فقط در صورت ضرورت در منطقه آرام دام (بالای ارتفاعات ناهارخوران گرگان) تعداد اندکی درخت به منظور ایجاد تاسیسات قطع خواهد شد، هرچند به مشاور تاکید شده است در صورت امکان از قطع آنها خودداری گردد.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت: دلیل اجرای تله کابین در این محل، وجود راه دسترسی بوده که پیش از این در قالب طرح جنگلداری ایجاد شده است و منابع طبیعی در غیر اینصورت موافقت نمی کرد.
ساخت تله کابین در منطقه گردشگری ناهارخوران شهر بیش از 350 هزار نفری گرگان از افزون بر 10 سال قبل مطرح و شهرداری و شورای اسلامی پیگیر عملیاتی شدن آن هستند.

* اجرای طرح ساحل پاک و مسیر سبز در گلستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که طرح ساحل پاک و مسیر سبز در این استان در قالب برنامه های ستاد توسعه فضای سبز به صورت ویژه پیگیری و اجرایی می شود.
وی اظهار داشت: تا عید نوروز امسال در حدود 120 کیلومتر از حاشیه راه های استان استان از جمله در محدوده قره چشمه مینودشت – جنگل گلستان، آق قلا – گرگان، خواجه نفس - گمیشان، سه راهی کلاله – شهر کلاله، بندرترکمن – کردکوی، نوکنده – سه راهی یساقی (بندرگز- گرگان) درخت متناسب با اقلیم هر منطقه غرس خواهد شد.
به گفته وی؛ این اقدام با مشارکت دستگاه های مرتبط از جمله اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان انجام می شود.

* ویژه برنامه های هفته درختکاری در گلستان
قزلسفلو همچنین به جشن درختکاری، بازدید از فعالیت های دانش بنیان در حوزه احیا و حفظ منابع طبیعی، نشست جنگلبان با قضات استان، گردهمایی بسیج سازندگی و تعاونی مرتعداران درگنبدکاووس، بازدید از سد چهل چای و نرماب مینودشت، هم اندیشی حقوقی با مسئولان دادگستری، نهال کاری، گردهمایی همیاران طبیعت، توزیع 700 هزار اصله نهال به صورت رایگان و گلباران مزار شهدا در قالب ویژه برنامه های گرامی داشت هفته درختکاری در استان اشاره کرد.
به گزارش ایرنا 15 تا 21 اسفند هر سال آغاز هفته درختکاری، منابع طبیعی و آبخیزداری بوده که امسال شعار آن 'همیار طبیعت باشیم' تعیین شده است.
استان مرزی و شمالی گلستان با بیش از 20 هزار کیلومترمربع وسعت دارای 862 هزار و 825 هکتار مرتع، 452 هزار هکتار جنگل، 62 هزار و 420 هکتار اراضی مستحدث واراضی موات و 20 هزار هکتار اراضی ساحلی است.
گلستان یک میلیون و 900 هزار هکتار جمعیت دارد که در 30 نقطه شهری و یکهزارو 75 روستا مستقرند و تامین معاش عمده ساکنان این خطه از طریق کشاورزی و دامپروری است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.