به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری روز پنجشنبه در همایش ملی حقوق سبز در گرگان، اظهار داشت: بلایی که سر محیط زیست در آورده ایم، به خاطر این است که مالکیت عناصر تشکیل دهنده محیط زیست در اختیار افراد سودجو و منعت طلب قرار گرفته است.
دادستان کل کشور ادامه داد: کجای اسلام اجازه داده است که این بلاها را سر محیط زیست درآورده و به پولدار ها اجازه بدهیم در مناطق سرسبز به هر قیمتی کاخ و ویلا ساخته شود.
وی افزود: متاسفانه امروز گرفتار افرادی هستیم که منافع فردی را به منافع جامعه برتری می دهند و با دیدن چنین صحنه هایی انسان غصه دار می شود.
حجت الاسلام منتظری گفت: اگر نگاه قرآنی و دینی به عناصر اصلی و تشکیل دهنده محیط،زیست داشته باشیم به طور قطع اینگونه وضعیت محیط،زیست نخواهد شد.
به گفته وی؛ جنگل حکم ریه زمین را دارد و باید زندگی را برای مردم فراهم کند و نباید در اختیار پولدار ها قرار داد.
وی گفت: اشتباه از اول انقلاب داشتیم که این عرصه ها به صورت واگذاری شد و باید اجازه بهره برداری داده می شد که به تازگی به این مساله رسیده و اجازه واگذاری داده نمی شود.
دادستان کل کشور با بیان اینکه روی مالکیت اراضی حرف زیادی داریم، افزود: معادن واگذار تا مردم استفاده کنند، اما چه بلایی سر برخی معادن آورده می شود، این چه نحوه بهره برداری است، متولیان باید دقت کنند.
وی؛ نظارت عمومی و استفاده از ظرفیت بسیج، جدیت در احیا و حفظ محیط زیست، نظارت مردمی، سرمایه گذاری در این حوزه را از جمله راهکارهای حفظ محیط زیست در کشور برشمرد.
دادستان کل کشور همچنین از آمادگی دستگاه قضایی برای ورود پررنگ در جهت حفظ محیط زیست خبر داد.
حجت الاسلام منتظری افزود: دستگاه قضایی این اختیار و آمادگی را دارد که از ظرفیت بسیج به عنوان ضابط قضایی در حفظ محیط زیست استفاده کند.
وی با اشاره به موضوع ریزگردهای خوزستان نیز گفت که زندگی در این استان مختل شده است ،چرا که محیط‎زیست آسیب دیده و این بلا تنها دامن مردم خوزستان را نگرفته و هر جا به محیط ‎زیست بی‎ توجهی کنیم چه شمال و یا جنوب کشور با این مشکل مواجه می‎شویم.
در ادامه این همایش یکروزه مقالات برتر ارسالی به دبیرخانه قرائت شد.
به گزارش ایرنا همایش ملی حقوق سبز با تاکید بر بررسی چالش های زیست محیطی مناطق شمالی کشور و یافتن راهکارهایی با حضور دادستان کل کشور، رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور، عضو حقوقدان شورای نگهبان، فرمانده انتظامی گلستان وجمعی از مسئولان ارشد استانی، منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست به میزبانی گرگان در حال برگزاری است.
در این همایش علاوه بر سخنرانی چند تن از مسئولان کشوری و استانی، سه مقاله برتر انتخابی از میان 60 مقاله رسیده به دبیرخانه قرائت می شود و به گفته رئیس دادگستری کل گلستان نوبت عصربه برگزاری چهار کارگاه تخصصی با حضور قضات و حقوقدانان و کارشناسان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی اختصاص دارد و به مسائل و چالش های زیست محیطی در کشور و به ویژه استان های شمالی پرداخته می شود.
در این همایش همچنین جمعی از دانشگاهیان، مسئولان قضایی و نظارتی و نمایندگانی از استان های تهران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، مازندران و گیلان حضور دارند.
استان مرزی گلستان میزبان این همایش، با یک میلیون و 900هزار نفر جمعیت در شمال ایران واقع شده و در حوزه مسائل زیست محیطی در معرض تهدید آسیب هایی همچون ریزگردهای بیابان های کشور ترکمنستان، سیل، رانش زمین، زلزله، آتش سوزی جنگل ها و از همه مهمتر خطر خشک شدن خلیج گرگان و تاثیر آن بر طبیعت و زیست استان است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.