ابراهیم غفاری امروز دوشنبه در نشست خبری به مناسب روز معلول اظهار امیدواری کرد: با شناسایی این ژن ها و انجام مداخلات ژنتیکی، تولد معلولان مادرزاد و ژنتیکی در گلستان کاهش یابد.

وی افزود: در این طرح، ۳۵۰ خانوار گلستانی دارای ۲ معلول و یا بیشتر مورد بررسی قرار گرفتند و ژن های عامل معلولیت های جسمی - حرکتی و ذهنی احصا و برای غربالگری های پیش از زایمان به مراکز ژنتیک استان معرفی شد.

مدیرکل بهزیستی گلستان ادامه داد: درمان، نگهداری و تامین اقلام کمک توانمندی معلولین، هزینه زیادی را به دولت تحمیل می کند که کاهش تولد معلولین ژنتیکی در نتیجه اجرای طرح غربالگری این هزینه ها را کاهش خواهد داد.

وی گفت : به عنوان نمونه امسال ۳۶ ناشنوا برای کاشت حلزون به مراکز تخصصی معرفی شدند که دولت برای هر یک از این معلولین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت کرد.

غفاری به برنامه های حمایتی بهزیستی به خانواده های دارای فرزند معلول اشاره کرد و گفت : این خانواده ها که خواهان فرزندآوری مجدد هستند بصورت رایگان از خدمات مشاوره ای و آزمایشات ژنتیکی برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول برخوردار خواهند شد.

وی بیان کرد: ۲ مرکز در گرگان و سه مرکز در گنبد، آق قلا و بندرترکمن این خدمات ژنتیکی را به خانوارهای معرفی شده بهزیستی ارایه می دهند.

مدیرکل بهزیستی گلستان افزود: با توجه به پیچیدگی های آزمایشات ژنتیکی، بخشی از مراحل این آزمایش در تهران و بخش دیگر آن در آلمان انجام می شود.

وی همچنین به طرح توانمندی۲۵۰ معلول با کمک سرانه هر نفر ۲۰ میلیون ریال اشاره کرد و افزود : نیازهای ۵۰ نابینای گرگانی، ۱۰۰ ضایعه نخاعی در مراوه تپه و کلاله و ۱۰۰ سالمند در بندرگز و مینودشت در این طرح شناسایی شد.

وی به ۶۷۰ معلول ضایعه نخاعی استان اشاره کرد و افزود: ۵۰ درصد این افراد در اثر تصادفات رانندگی دچار معلولیت شده اند که بجز حمایت های مالی شامل پرداخت مستمری و لوزام بهداشتی، برای حمایت از افراد دارای معلولیت شدید در هر ماه ۵ میلون و ۵۴۰ هزار ریال کمک هزینه پرستاری به خانواده های آنان پرداخت می شود.

بهزیستی گلستان ۴۲ هزار مستمری‌بگیر دارد و ماهانه به ۲۹ هزار معلول هم مستمری پرداخت می‌کند.

طبق اعلام مسوولان گلستان، نرخ معلولیت این استان بیش از میانگین کشوری است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.