این کارشناسان ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، زمان طلایی کشت گندم و جو در این شهرستان را ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر دانستند و اعلام کردند که با توجه به شرایط آب و هوایی و بارش‌های خوب چند روز پایانی هفته گذشته، اکنون شرایط برای کشت این دو محصول استراتژیک درمنطقه فراهم است.

یک کارشناس ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس گفت که باتوجه به میانگین ۲۲ میلی‌متری باران در چند روز پایانی هفته گذشته در منطقه، اکنون شرایط کشت گندم و جو بسیار فراهم است و کشاورزان گنبدی بایستی از فرصت طلایی کشت این دو محصول که معمولا ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر می‌باشد، استفاده نمایند.

دکتر حسن قوجق افزود: کشاورزان منطقه بایستی متناسب با نوع و پتانسیل خاک زمین کشاورزی خود (دیم و آبی) و قرار گرفتن آن در یکی از نواحی نوار جنوبی (کوهپایه)، نوار میانی (میان دشت) و نوار شمالی (دشت)، ارقام گواهی شده گندم از جمله "کوهدشت، لاین ۱۷۰، کریم، آفتاب و آسمان" را انتخاب و نسبت به کاشت آن در مزرعه اقدام نمایند.

وی اضافه کرد که رطوبت مورد نیاز برای کشت گندم و جو در منطقه گنبدکاووس ۷۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت مزرعه است که به اصطلاح و در زبان کشاورزان منطقه رطوبت زمین در وضعیت "گاورو" بودن قرار دارد ضمن اینکه عمق کاشت گندم بین ۳ تا ۳.۵ سانتی متر و مقدار بذر مورد نیاز در هر هکتار هم متناسب با خاک زمین از ۱۶۰ کیلوگرم تا ۱۸۰ کیلوگرم می‌باشد.

کارشناس دیگر ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس نیز زمان فعلی را فرصت مناسب برای کشت جو در منطقه دانست و گفت: ارقام "خرم، ماهور، فردان و بهدان" از جمله ارقام تایید شده برای این محصول در شهرستان بویژه نواحی دیم و کم بازده شمالی آن است.

دکتر حمت‌الله محمدی افزود: میانگین برداشت محصول جو در مزارع مناطق شمالی گنبدکاووس بین ۳ تا ۴ تن در هکتار است به شرط آنکه کشاورزان تناوب کشت را رعایت کرده باشند.

وی اضافه کرد: رعایت تناوب کشت در مزرعه ضمن اینکه از بروز آفات و بیماری‌ها مانند "سوسک سیاه" پیشگیری می‌کند، در افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید در واحد سطح نیز موثر است و کشاورزانی که تناوب کشت را رعایت نکرده یا نمی‌کنند بایستی از سم "گائو چو" به نسبت ۲۰۰ گرم سم برای ۱۰۰ کیلوگرم بذر استفاده کنند.

دکتر محمدی، بذر مورد نیاز برای کشت جو در اراضی دیم و کم بازده گنبدکاووس را ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم برای هکتار اعلام کرد و اظهار داشت که کشاورزان بایستی هر سه سال یکبار نسبت به تغییر بذر خود اقدام نمایند تا از برخی آفت‌ها که بتدریج مقاوم می‌شوند، جلوگیری شود.

یک کارشناس دیگر ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس نیز معتقد است که انتخاب بذر مناسب با توجه به کیفیت و پتانسل خاک مزرعه و درکنار آن، استفاده از زمان طلایی کشت، دو عامل بسیار موثر در افزایش تولید محصول و پیشگیری از آفات و بیماری‌های آن است.

دکتر احمد قلی‌پور، رعایت تناوب کشت، آماده سازی زمین برای کاشت با کمترین خاک‌ورزی و حتی‌المقدور استفاده از کود حیوانی به جای انواع کود شیمیایی برای تقویت مواد آلی خاک را از دیگر عوامل موثر در داشتن زراعت موفق در منطقه دانست و اظهار داشت که بهترین عمق برای کاشت گندم و جو در منطقه ۳ تا ۴ سانتی متر است.

وی اضافه کرد که کشاورزان برای داشتن زراعت موفق همچنین از مراکز و کارگزاری‌های مجاز تایید شده توسط جهادکشاورزی، نسبت به تهیه بذر گواهی شده اقدام کنند و در مراحل مختلف کشت و داشت محصول از نظرات کارشناسان نیز استفاده نمایند.

در همین پیوند رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس نیز به خبرنگار ایرنا گفت که کشاورزان با رعایت هر یک از توصیه‌های فنی کارشناسان در خصوص استفاده از بذر گواهی شده، رعایت زمان طلایی کشت و انجام درست عملیات خاک ورزی، شاهد ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش تولید در واحد سطح خواهند شد.

دکتر عبدالعزیز حقیقی همچنین بر ضرورت مبارزه با علف‌های هرز مزرعه پس از رویش گیاه و رسیدن آن به مرحله "پنجه زنی" توسط کشاورزان منطقه تاکید کرد و افزود: امسال و در چندماه گذشته به دلیل کمی بارش‌ها و پراکنش نامناسب آن، هجوم علف‌های هرز در مزرعه با اولین بارش‌ها بیشتر می‌شوند که بایستی نسبت به مقابله به آن اقدام کرد.

به گفته وی، به طور میانگین آفت علف‌های هرز در مزارع گندم کشور بویژه در استان گلستان ۲۳ درصد است در حالیکه این میانگین در مزارع گندم جهان تنها ۱۰ درصد است.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و داشتن ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی که بخش قابل توجه آن به کشت گندم و جو می‌رود، با تولید سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن گندم، رتبه اول این محصول را در کشور دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.