علی یزدانی روز شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی گنبدکاووس اظهار داشت که با وضعیت فعلی رشد دعاوی خانوادگی و جرایم در این شهرستان و استان گلستان به نظر می رسد که قبح این دو مقوله درجامعه از بین رفته و باید با یک نگاه و برنامه‌ منسجم علمی و بومی و البته کاربردی برای کاهش آن تلاش شود.

وی با تاکید برضرورت توجه و اهتمام جدی به مقوله آموزش مهارت‌های ارتباطی و زندگی به همه افراد جامعه بویژه نسل آینده ازسوی خانواده‌ها، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ادارات و نهادها بالاخص دستگاه‌های فرهنگی افزود: هرگونه کم توجهی دراین حوزه عواقب زیانباری را گریبانگیر جامعه و خانواده‌ها می‌کند.

یزدانی اضافه کرد: مدیران و دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی و نیز خانواده‌ها باید براساس نیاز و مشکلات جامعه حرکت کنند و آموزش مهارت‌های ارتباطی و زندگی را متناسب با آموزه‌های دینی از سنین کودکی به نسل آینده آموزش دهند.

وی از افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله "طلاق توافقی" درجامعه خبر داد و تصریح کرد: اکنون نرخ پرونده‌های دعاوی خانوادگی که باید یک دهم نرخ پرونده‌های مرتبط با جرایم باشد، باهم برابر شده‌اند و این زنگ خطر جدی است که شورای فرهنگ عمومی بایستی برای کاهش این آسیب‌، برنامه‌ریزی کند.

رییس دادگستری گنبدکاووس همچنین از پایین آمدن آستانه تحمل اجتماعی و صبر و بردباری در جامعه خبر داد و گفت: درحالی که  آموزه‌های دینی بر مقوله فروخوردن خشم و داشتن سعه‌صدر در مواجهه با مشکلات تاکید شده اما امروز افراد جامعه با کوچکترین مشکل یا حادثه، اقدام به پرخاشگری، درگیری و خشونت می‌کنند.

یزدانی افزود: اکنون پرونده‌های زیادی در خصوص توهین، افترا، ایراد صدمه بدنی، تهدید و تخریب در محاکم قضایی داریم که باید با فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ سعه صدر، عفو و بخشش و آموزش مهارت‌های ارتباطی نسبت به کاهش جرایم این حوزه اقدام شود.

فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه، پایین آمدن آستانه تحمل مردم و صبر و بردباری آنان را از مشکلات جدید جامعه دانست و از علما و روحانیون، مدیران بویژه دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی و خانواده‌ها درخواست کرد تا برای پیشگیری و کاهش این مشکلات و ترویج فرهنگ خویشتن داری، برنامه ریزی و تلاش کنند.

عبدالقدیر کریمی خاطرنشان کرد: بخشی از افزایش حدود ۲۰ درصدی آمار پرونده‌های مرتبط با دعاوی خانوادگی و جرایم بویژه سرقت‌ها در گنبدکاووس در نیمه نخست سال جاری به دلیل تعریف جدید سرقت‌ها است که سرقت‌های خرد را هم شامل می‌شود اما در مجموع، این آمارها نگران کننده است.

به گفته وی، برای پیشگیری و کاهش آسیب‌ها باید ضمن آسیب شناسی علمی، نسبت به ارائه راهکارهای لازم هم اقدام شود.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.