یدالله رجبلو شامگاه سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این اعتبار به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال از محل صندوق توسعه ملی امسال اختصاص یافته و با استفاده از آن  عملیات اجرایی دو سازه آبخیزداری شامل یک پروژه سنگ‌ملاتی ۳۵۰۰ مترمکعبی و نیز یک پروژه ۸۰۰ مترمکعبی گابیونی در حال انجام است.

وی افزود: این سازه‌ها با هدف کاهش سرعت حرکت رسوبات در بستر رودخانه، فرصت‌سازی برای نفود آب در خاک و کاهش شیب رودخانه که در کنترل سیلاب‌های احتمالی موثر است، در مسیر رودخانه قره‌چای در حوالی روستای کشکک رامیان ساخته می‌شود و می‌تواند در مواقع بروز سیلاب تا حد زیادی از حجم مواد زاید در مسیر سیلاب را نگه داشته و از خسارات احتمالی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه روستای کشکک با پدیده رانش زمین مواجه است، یادآور شد: این سازه‌ها در کاهش سرعت رانش زمین در این منطقه نیز موثر است و عملیات اجرایی آنها تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

رییس اداره منابع طبیعی رامیان افزود: در شش ماه نخست امسال با پیگیریهای قضایی که از سوی منابع طبیعی انجام شده ۹ مورد خلع ید از اراضی ملی به مساحت ۵۸ هزار و ۸۵۲ مترمربع انجام شده و حدود ۱۰۰ پرونده قضایی در خصوص تملک غیرقانونی افراد در این اراضی مورد پیگیری است.

وی با بیان اینکه تازه‌ترین حکم خلع ید، روز گذشته و برای زمینی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع  صادر شد که بیش از دو سال در مراجع قضایی مورد پیگیری قرار داشت، گفت: این پرونده و حکم صادره در مورد آن از سوی برخی دستگاه‌ها به اشتباه به عنوان کشف و یا حتی دستگیری فرد مورد نظر عنوان شده که این موارد تایید نمی‌شود.

وی گفت: در نیمه اول امسال ۳۱ مورد کشف چوب قاچاق به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون ریال، ۴۶ مورد ورود غیرمجاز دام به جنگل و ۱۲ مورد قطع درخت نیز از سوی اداره منابع طبیعی شناسایی و پرونده برای آنها تشکیل شده است.

رجبلو با اشاره به فعالیت‌های دیگر منابع طبیعی رامیان گفت: علوفه‌کاری ۳۶ هکتار از مراتع برای احیای آنها و چرای دام با اعتبار ۴۵۰ میلیون ریال و کاشت ۱۰ هکتار گل محمدی به ارزش ۲۵۰ میلیون ریال از جمله این فعالیت‌ها است.

وی با اشاره به استقبال جوامع روستاهای بالادست رامیان از کاشت زعفران افزود: کاشت این محصول به دلیل سودآوری مناسب در روستاهای مرتفع شهرستان مورد استقبال قرار گرفته و بالغ بر دو هکتار از این اراضی زیر کشت این محصول است و بیش از ۶ هکتار از اراضی همین مناطق نیز به کاشت گل گاوزبان اختصاص یافته است.

رییس اداره منابع طبیعی رامیان افزود: تخریب منابع ملی اعم از جنگل و مرتع براساس طمع و یا نیاز از سوی افراد مختلف صورت میگیرد که اگر نیازهای اولیه جوامع روستایی جوار جنگل‌ها نظیر محل مناسب برای چرای دام و یا گازکشی با هدف بی‌نیازی از هیزم برای تامن سوخت مهیا شود، گام بزرگی برای حفظ منابع طبیعی برداشته می‌شود.

شهرستان ۸۶ هزار نفری رامیان با ۳۶ هزار هکتار جنگل و ۲۰۰۰ هکتار مرتع در شرق استان گلستان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.