علی نظری روز یکشنبه در نشست تخصصی بررسی دستاوردها و چالش های طرح زهکشی و کنترل رواناب‌های سطحی استان در گرگان اظهار داشت: به عنوان مثال آبدهی رودخانه اترک که سال گذشته ۷.۶ میلیون مترمکعب بود امسال با افزایش ۵.۲ درصدی به ۸ میلیون مترمکعب رسید.

وی بیان کرد: همچنین آبدهی رودخانه قره سو از ۱.۲ میلیون متر مکعب سال گذشته به ۲.۷ میلیون مترمکعب و آبدهی گرگانرود از ۲.۰۸ میلیون مترمکعب پارسال به ۱۳.۶ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: با وجود بیشتر شدن آبدهی امسال رودخانه های گلستان در مقایسه با سال گذشته، این رقم نسبت به دوره دراز مدت کاهش یافته است.

رودخانه های استان گلستان دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر طول دارد که بیشتر آن از جنوب آغاز و پس از طی مسیر به دریای خزر منتهی می شود.

نظری همچنین به افزایش ذخیره آبخوان‌های کم عمق و عمیق استان اشاره کرد و گفت: حجم سفره‌های کم عمق گلستان ۳۳۸ میلیون مترمکعب نسبت به سال قبل افزایش یافته و ذخیره سفره‌های عمیق نیز ۲۰ میلیون مترمکعب بیشتر شده است.

وی با اشاره به وضعیت آبگیری سدهای استان گفت که از مجموع حجم ۲۶۸.۵ میلیون مترمکعبی سدهای استان تاکنون حدود ۲۰ درصد ظرفیت این سدها معادل ۵۴.۴ میلیون مترمکعب آبگیری شده در حالی  که در مدت مشابه سال گذشته میزان آبگیری سدهای استان ۲۷ میلیون مترمکعب معادل ۱۰ درصد حجم کلی سدها بود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) ۵۶ میلی‌متر بارش باران در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۰ ساله ۷ درصد بیشتر شده است. 

زهکشی ۱۸ هزار هکتار از زمین های گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان همچنین به اجرای طرح زهکشی اراضی کم بازده استان اشاره کرد و گفت: این طرح در ۱۸ هزار هکتار از اراضی اولویت دار که بیشتر در شمال استان قرار دارند در دست اجرا است که با تکمیل آن سیلاب‌دشت‌های منطقه مهار و خسارت‌های ناشی از آن کاهش خواهد یافت.

به گفته وی پیگیری اجرای طرح زهکشی در زمین های استان گلستان از سال ۸۳ آغاز شده و تاکنون مطالعه۴۵۰ هزار هکتار از زمین های نیازمند اجرای این طرح پایان یافته است.

نظری اضافه کرد: دولت با جمع بندی نظرات کارشناسان، اجرای طرح زهکشی در ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی اولویت‌دار را تصویب کرد که در مرحله نخست اجرای زهکشی در ۵۸ هزار هکتار مصوب شد.

وی گفت: طرح زهکشی در ۱۰ هزار هکتار از اراضی سال ۹۶ به بهره برداری رسید و اجرای آن در ۱۲ هزار هکتار با پیشرفت ۶۰ درصد در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: همچنین قرارداد زهکشی ۶ هزار هکتار دیگر از زمین ها اولویت دار استان اواخر سال قبل بسته شده و مقدمات اجرایی آن در حال انجام است.

نشست یک روزه علمی - تخصصی دستاوردها و چالش های پیشرو طرح های زهکشی و کنترل رواناب های گلستان با هدف معرفی طرح های زهکشی و کنترل سیلاب اراضی ۲۸۰ هزار هکتاری استان، معرفی اقدامات انجام شده و چالش های پیش رو، هم اندیشی در خصوص چگونگی اجرا و بهره برداری مطلوب از این طرح و مدیریت تخلیه زه‌آب ( آب های حاصل از سامانه زهکشی) با لحاظ ضوابط حفظ محیط زیست ، ظرفیت های بهره گیری از زه‌آب و آب های شور منطقه در گرگان برگزار شد.

در این نشست، گزارشی از شبکه زهکشی منطقه گمیشان، بررسی کیفیت آب های برگشتی و چگونگی بهره وری بهینه از آن، فرایند اصلاح پس از اجرای طرح های زهکشی در اراضی دیم و بررسی تجربه شورورزی در ایران و توجیه پذیری آن از سوی دو عضو هیات علمی گروه آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، رییس گروه کار شبکه های ابیاری و زهکشی کمیته ملی و کارشناسان ارایه شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.