جعفر ذوبی‌سرابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که علاوه بر شناسایی این تعداد موقوفه درمناطق روستایی شرق استان گلستان، از ابتدای امسال تاکنون تعداد پنج وقف جدید شامل سه قطعه زمین زراعی و دو قطعه زمین برای احداث مسجد نیز از سوی افراد نیکوکار منطقه در این اداره ثبت شد.

وی اضافه کرد: هم اینک در چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجموع تعداد ۸۴۴ موقوفه وجود دارد که از این تعداد فقط ۶۲ وقف آن منفعتی و بقیه انتفاعی بوده و بیشتر مسجد و حسینیه‌ هستند.

ذوبی سرابی همچنین از تبدیل برخی اراضی موقوفه منطقه شرق گلستان در مناطق شیبدار آن به اراضی تحت کشت گیاهان دارویی مانند زعفران و یا تبدیل آن به باغ گردو خبر داد و گفت: این اقدامات با موافقت بانی موقوفه یا خانواده آنها و در راستای افزایش بهره‌وری و ایجاد اشتغال انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: براین اساس، طرح آزمایشی کشت گیاهان دارویی در سطح سه هزار مترمربع در روستای چمانی مینودشت درحال انجام است و علاوه بر آن امسال مقدار هفت هکتار از اراضی موقوفی در مناطق شیبدار روستاهای چمانی، ترسه و صفیآباد این شهرستان با همکاری جهادکشاورزی به باغ گردو تبدیل می‌شود که از سال پنجم به بار نشسته و هر هکتار حدود هشت تن گردو خواهد داد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه با گرامیداشت دهه وقف (چهارم تا ۱۳ آبان) گفت: در این دهه برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی پیش بینی شده که درحال اجرا است.

ذوبی سرابی افزود: دیدار با امامان جمعه و فرمانداران منطقه شرق گلستان، نواخته شدن زنگ وقف در مدارس این منطقه، دیدار و عیادت از بیماران بستری در مراکز درمانی، برگزاری زیارت از راه دور پیامبر(ص)، مراسم سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا(ع)، غبارروبی امامزادگان و بقاع متبرکه و عطرافشانی گلزار شهدا و نیز همایش تجلیل از خادمان و یاوران وقف از دیگر برنامه‌های دهه وقف در شرق گلستان است که درحال انجام می‌باشد.

چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوتپه درمجموع حدود ۳۴۰ هزار نفر جمعیت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.