هادی حق شناس روز شنبه در نشست گفت‌وگوی راهبردی با عنوان دلایل و پیامدهای اجتماعی سیل گلستان در گرگان اظهار داشت: رونق کشت این محصول در شرایطی است که زمین های نسق دار و حاشیه رودخانه ها برای کشت شالی ناچیز است.

دولت با توجه به محدودیت های منابع آب و میزان تبخیری که در گلستان وجود دارد، کشت برنج در این استان شمالی را در سال های اخیر ممنوع کرده است.

استاندار گلستان همچنین شتاب بخشی به روند ساخت و بهره برداری سد نرماب مینودشت را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر این سد طبق برنامه در سال ۹۵ مورد بهره برداری قرار می گرفت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از خسارت سیل استان کاهش می یافت.

این سد مخزنی که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر و حجم مخزن ۱۱۵ میلیون متر مکعب آب است با هدف کنترل و ذخیره سیلاب، توسعه و بهبود کشاورزی در زمین های زیرپوشش، استفاده صحیح از منابع آب زیر زمینی و تلفیق آن با آب سطحی، تامین آب شرب و کشاورزی منطقه، توسعه صنعت گردشگری و تولید برق توسط وزارت نیرو و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در حال ساخت است.

حق شناس همچنین بیان کرد: پس از بروز سیل دولت یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت مخزن سد نرماب اختصاص داده تا در زمان کوتاه بهره برداری از آن صورت گیرد.

به گفته وی ایجاد و بهره برداری سایر طرح های این سد از جمله اجرای شبکه های زیردست آن به حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

استاندار گلستان در ادامه بر لایروبی افزون بر یکهزار کیلومتر از روخانه های استان تاکید کرد.

حق شناس به تلاش دولت برای رفع کامل مشکلات سیل زدگان اشاره کرد و گفت: با گذشت ۸ ماه از بروز این سیل، کمک ها و حمایت دولت از مردم سیل زده با اعطا تسهیلات و کمک های گوناگون تا زمان بازگشت به زندگی عادی ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی این استان در سیل ابتدای سال گفت که اتخاذ تصمیمات مناسب مدیران مانع وارد شدن آسیب بیشتر به شهروندان شد.

به گفته استاندار گلستان تاکنون ۱۳ هزار و ۷۰۰ خانه سیل زده تعمیر شده و مورد بهره برداری قرار گرفت و کار ساخت هفت هزار و ۴۰۰ خانه نیز با جدیت در حال انجام است.

استاندار گلستان بیان کرد: در بخش کشاورزی هم ۵۰ درصد خسارت وارده پرداخت شده و باقی مانده زیان ها با جذب اعتبار در اختیار بهره برداران قرار خواهد گرفت.

وی از تخصیص یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای پیگیری طرح زهکشی زمین های کم بازده شمال استان توسط هیات دولت خبر داد و گفت: با این اقدام ضمن ممانعت از خسارت ناشی از سیلاب، بهره وری زمین ها برای کشت محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت.


در این نشست، محمد فکری و محدثه جلیلی دو پژوهشگر اجتماعی و مهدی فصیحی هرندی مدیر میز حکمرانی آب مرکز بررسی راهبردی ریاست جمهوری، نتیجه گزارش جمع آوری شده خود را در خصوص دلایل فنی و موثر بر وقوع سیلاب گلستان و پیامد های اجتماعی متاثر از را ارایه دادند.

جمعی از مدیران دستگاه های گلستان با ارایه نتیجه گزارش این پژوهشگران، خواستار بازبینی این یافته ها شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.