محسن حاجی میرزایی چهارشنبه شب در دیدار با آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان اظهار داشت: در نتیجه توزیع عادلانه فرصت های آموزشی که پس از انقلاب اسلامی فراهم شد در حال حاضر ۹۸ درصد واجدین شرایط در حال تحصیل در مقاطع گوناگون هستند.

وی در ادامه به آسیب های نظام آموزش و پرورش کشور اشاره کرد و گفت: آموزش به صورت حافظه محوری بخش مهم این مشکلات است که فهم محوری و تربیت‌ را به حاشیه رانده و فقط گذر از سد کنکور را هدف قرار داده است.

وی افزود: در جلسات مختلفی که با گروه های مختلف از جمله روحانیان و اساتید حوزه و دانشگاه داشتیم، سندی تهیه شده تا مفهموم آمورش و تربیت معلم به مربی تغییر یابد که این سند به علت پیچیدگی و سختی در اجرا هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در این سند آموزش تربیتی دانش آموزان در بخش های اعتقادی، اقتصادی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی تربیتی و هنر زیباشناسی در نظر گرفته شده است.
حاجی میرزایی با بیان اینکه در دنیا مهمترین کارکرد نظام تعلیم و تربیت، آماده کردن دانش آموزان برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی و سایر وظایف است افزود: در کشور ما دانش به دانش آموزان منتقل شده اما نتوانستیم آنها را برای زیست موثر و فعال تر در جامعه تربیت کنیم تا بتوانند در جامعه با دیگران ارتباط بگیرند و خود را بشناسند.

وی گفت: در این سند تلاش شده تا برای هر پایه تحصیلی مباحث تربیتی در ۶ ساعت آموزش در ابعاد مختلف بررسی شده و در حوزه کتاب های درسی هم بجای انتقال دانش، انتقال مهارت گنجانده شود.
وی اضافه کرد: برای استقرار و اجرایی شدن این سند که سه برابر سخت تر از داشتن آن است، نیازمند ایجاد یک گفتمان بین فرهنگیان و تبدیل آن به خواست عمومی هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که کنکور با جهت گیری انحرافی، نظام تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده، گفت: دانش آموزان امروز معیار ۱۲ سال تلاش خود را در کنکور می دانند و بعد از گرفتن لیسانس مانند بسیاری دیگر از دارندگان مدرک دانشگاهی به دنبال کار می گردند و این مساله زمینه ادامه تحصیل در مدارج فوق لیسانس و دکترا را فراهم می کند که در نتیجه سن اشتغال و پذیرش مسئولیت در کشور به تاخیر خواهد افتاد.

وی با یادآوری این که در سند تحول نظام آموزش و پرورش به مساله مهارت آموزی تاکید شده، عنوان کرد: این کار مسئولیت خطیری برای همه بخش های جامعه ایجاد می کند که ۱۵ میلیون دانش آموز را به عنوان آینده سازان کشور، به این سمت هدایت کنند.
وی در خصوص شان، جایگاه و منزلت معلمان گفت: معلمان و مدیران به علت تامین نشدن معیشت، درگیر مشکلات پیرامونی شده اند که ما باید تلاش کنیم تا این دغدغه را برطرف کنیم.

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان هم در این دیدار، معلمی و فعالیت در آموزش و پرورش را سخت تر از بقیه مسئولیت های کشور دانست و گفت: مسئولیت پذیران این بخش سازندگان شخصیت انسان بعد از نهاد خانواده هستند.
آیت الله سیدکاظم نورمفیدی افزود: آموزش افراد و پرورش آنان مسئولیت خطیری است که باید جوانان و فرزندان جامعه براساس آن، پذیرای مسئولیت های مختلف در آینده باشند.

آیت الله نورمفیدی یادآور شد: توجه به محتوای آموزشی در واقع زمینه ساز رشد و پرورش استعدادها خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در گلستان با تاکید بر این که نقش معلم و دبیر به عنوان اثرگذارترین افراد بر تعلیم و تربیت دانش آموزان مهم و پررنگ است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضی معلم ها در کلاس های درس هیچ نقشی ندارند و از سوی دیگر برای پررنگ تر شدن این نقش باید آنان بطور کامل تامین شوند و منزلتشان که متاسفانه امروز پائین آمده حفظ گردد.
وزیر آموزش و پرورش که شامگاه چهارشنبه با استقبال استاندار گلستان وارد این استان شد، فردا پنجشنبه چندین پروژه آموزشی و تربیتی، درمانگاه فرهنگیان در شرق استان در گنبدکاووس را افتتاح خواهد کرد و با حضور وی مراسم برچیده شدن مدارس خشتی و گلی و جمع آوری بخاری های نفتی غیراستاندارد در این استان انجام خواهد شد.
حاجی میرزایی همچنین چندین مدرسه در شهرستان سیل زده آق قلا را افتتاح کرده و در جلسه شورای مدیران و معاونین اداره کل آموزش و پرورش گلستان شرکت می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.