به گزارش ایرنا، استعدادهای ورزشی فراوانی در گلستان وجود دارد و همواره شاهد افتخارآفرینی ورزشکاران این دیار هستیم که بخش زیادی از مدال‌های جهانی و آسیایی به دست‌ آمده برای این استان مربوط به ورزشکاران گنبدکاووس است که به عنوان نمونه بر اساس اعلام اداره کل ورزش و جوانان گلستان در ۶ ماهه امسال هفت مدال طلا، دو نقره و سه برنز در مسابقات جهانی توسط ورزشکان استان کسب شده که به غیر از یک طلا و دو مدال برنز بقیه مدال‌ها را ورزشکاران گنبدی به دست آورده‌اند.

همچنین بر اساس آمار اداره کل ورزش و جوانان گلستان در این مدت از مجموع سه مدال طلا، یک نقره و دو برنز به دست آمده در مسابقات آسیایی توسط ورزشکاران استان، دو طلا و یک برنز آن توسط ورزشکاران گنبدکاووس کسب شده که نشان از توانایی و ظرفیت بالای ورزشکاران این دیار دارد.  

شهرستان گنبدکاووس که بیش از پنج هزار کیلومتر مربع وسعت و ۳۵۰ هزار نفر جمعیت، بزرگترین شهرستان استان گلستان از نظر گکستره جغرافیایی محسوب می‌شود، افزون بر ۱۰ هزار ورزشکار سازماندهی شده دارد که در قالب ۳۸ هیأت ورزشی مشغول فعالیت هستند اما به گفته رییس اداره ورزش و جوانان گنبد، فقط ۱۱ سالن اختصاصی برای رشته‌های ورزشی وجود دارد که تعدادی از آنها قدیمی بوده و نیاز به ساخت مجدد دارند.
هیات‌های ورزشی اسکیت، اسکواش، انجمن‌های ورزشی، بسکتبال، بدمینتون، باستانی و زورخانه‌ای، بوکس، بیلیارد و بولینگ، بیماران خاص، پرورش‌اندام، تکواندو، تنیس، تنیس‌روی میز، تیراندازی، تیروکمان، جودو، دوچرخه سواری، دو و میدانی،  ژیمناستیک، سوارکاری، شطرنج، شمشیربازی، فوتبال، کشتی، کاراته، کوهنوردی، موتورسواری، والیبال، ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی، جانبازان و معلولان، رزمی، سه‌گانه، وزنه برداری، وشوو، هندبال، همگانی، هاکی و شنا هم اینک در گنبدکاووس فعالیت دارد، که بیشترین مدال‌آوری و قهرمان پروری این شهرستان مربوط به رشته‌های والیبال و والیبال نشسته، سپک‌تاکرا، دو و میدانی و دو و میدانی معلولان است.  

به گفته رییس اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس، بخش زیادی از مدال‌آوری استان گلستان در رشته‌های مختلف ورزشی به این شهرستان با داشتن بیش از ۳۸ ملی پوش تعلق دارد به طوری که این شهرستان حدود چهار برابر میانگین شهرستان‌های استان ورزشکار به اردوی تیم ملی اعزام کرده است.

حجت‌الله یوسفی افزود: حضور هشت تیم از این شهرستان در رشته‌های والیبال نشسته مردان، سپک‌تاکرای مردان و زنان، فوتوالی مردان، والیبال جوانان، نوجوانان و بزرگسالان و والیبال ساحلی مردان در لیگ برتر و تیم بسکتبال مردان در لیگ دسته یک کشور به عنوان یک افتخار بزرگ برای مردم ورزش‌دوست استان گلستان به حساب می‌آید.

به گفته وی، محمد نعمتی و آرش خرمالی در رشته والیبال نشسته، فرهاد قائمی، سلیم چپرلی، اسماعیل مسافر، رسول آقچه‌لی، بنیامین ایگدری و دانیال آتابای، فاروق گوگجی، موسی سخاوی، احسان دانشدوست و حسین خوریانی در رشته والیبال، وحید ایمری و فرشاد پورفرزان در رشته فوتوالی، سردار آزمون، امجد کوچکی و رئوف افراسیاب در رشته فوتبال، مهدی نوبری، عارف صفایی، یاسر پردل و امیرحسین قرنجیک در سپک‌تاکرا، رحمان رئوفی و بهمن سالمی در والیبال ساحلی، مسعود پیروزی در بدمینتون، عبدالجلیل قرنجیک در بسکتبال با ویلچر، فرحان اهرزاد در تنیس و علیرضا خمر در تنیس ساحلی و علیرضا هاشم‌زاده در کاراته در رده های مختلف سنی تیم های ملی به نمایندگی از گنبدکاووس در مسابقات ملی و بین المللی حضور می‌یابند.

رییس اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس ادامه داد: همچنین در بخش بانوان، جواهر زمانی و آیلین بابکی در رشته دو و میدانی و فایزه دیبایی در رشته دو و میدانی معلولان، مرضیه و ملیحه عزتی‌نیا و زهرا شوشتری در رشته سپک‌تاکرا، مائده دوجی در رشته فوتبال و زهرا دانایی‌توس در والیبال نشسته به نمایندگی از گنبدکاووس در تیم ملی حضور دارند و شاهد افتخارآفرینی آنان در عرصه‌های ملی و بین المللی هستیم.

به گفته یوسفی، گنبدکاووس نمایندگان دیگری در عرصه ورزش در سطح ملی و بین المللی دارد که به عنوان مربی در خدمت ورزشکاران هستند که به عنوان نمونه می‌توان به احمد صفرخانی سرمربی تیم ملی منتخب سبک گوجوکای جی‌کی‌اف کاراته، فرشید آشوری سرپرست تیم ملی والیبال نشسته و زهرا شوشتری مربی سپک‌تاکرا بانوان زیر ۱۸ سال اشاره کرد.

وی تاکید کرد: با وجود این استعدادهای ورزشی در گنبدکاووس، این شهرستان فقط برای رشته‌های بدمینتون، بسکتبال، کشتی، بوکس، رشته‌های رزمی (کاراته، ووشو و تکواندو)، باستانی، شمشیربازی و شطرنج توسط بخش دولتی و برای رشته‌های بیلیارد، پرورش اندام و جودو توسط بخش خصوصی از سالن اختصاصی برخوردار است که دو سالن‌ بوکس و باستانی قدیمی بوده و نیاز به ساخت مجدد دارد.  

حمایت تنها خواسته ورزشکاران

نداشتن مکان مناسب برای تمرین و حمایت نشدن توسط مسئولان برای اعزام به مسابقات ملی و بین المللی، تشویق و توجه بیشتر به ورزشکاران از مهمترین خواسته‌های هیات‌های ورزشی و ورزشکاران گنبدکاووس برای رشد ورزش و شناسایی استعدادهای ورزشی شهرستان است.

منصور آق رییس هیات دو و میدانی گنبدکاووس با تاکید بر اینکه بیشترین مدال‌آوری ورزشی در این شهرستان مربوط به رشته دو و میدانی است گفت: گنبدکاووس بیش از ۵۰ دونده مدال‌آور رده‌های مختلف سنی در مسابقات استانی و کشوری دارد.

وی افزود: با وجود این ظرفیت بالا متاسفانه دوندگان گنبدی از کمترین حق خود که داشتن یک پیست اختصاصی برای انجام تمرین‌ است محروم‌اند و هم‌اینک از استادیوم ورزشی تختی که در طول شبانه روز توسط افراد علاقه‌مند به پیاده‌روی اشغال است، استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: ورزشکاران شهرستان چیزی جز حمایت نمی‌خواهند، بارها با مسئولان و حتی افرادی که در حال پیاده روی هستند صحبت کردیم که دوندگان بتوانند روزی یک ساعت به تنهایی از این پیست استفاده کنند اما موفقیتی حاصل نشد.

رییس هیات دو و میدانی گنبدکاووس بیان کرد: بیشترین ورزشکاران این رشته که به طور عمده نوجوان هستند برای تامین هزینه رفت و آمد از روستا به شهر گنبد مشکل دارند و نیازمند حمایت هستند و هیات دو و میدانی جزو معدود هیات‌هایی است که هیچ شهریه‌ای از علاقه‌مندان دریافت نمی‌کند و مربیان این رشته‌ هم به صورت افتخاری کار آموزش را برعهده دارند.

امانقلی رحیمی مسئول روابط عمومی هیات والیبال گنبدکاووس نیز با اشاره به نداشتن سالن اختصاصی برای این رشته در شهرستان گفت: تیم لیگ برتری والیبال شهرداری گنبد از سالن المپیک و در بعضی مواقع سالن دانشگاه‌ها برای تمرین استفاده می‌کند.

جواد آجودانی رییس هیات انجمن‌های ورزشی گنبدکاووس با اشاره به وجود بیش از ۶۰ ورزشکار فعال در رشته سپک‌تاکرا در قالب سه تیم بزرگسالان، جوانان و نوجوانان مردان و زنان در این شهرستان گفت: تیم جوانان و بزرگسالان مردان این رشته عنوان نایب قهرمانی کشور را از آن خود کردند و تیم ملی نوجوانان پسر با حضور سه ورزشکار گنبدی قهرمان مسابقات جهانی تایلند شد.

وی افزود: با توجه به وجود استعدادهای خوب ورزشی در رشته سپک‌تاکرا، متاسفانه سالن اختصاصی برای این رشته وجود ندارد و با هماهنگی اداره ورزش و جوانان یک ساعت در روز از سالن بدمینتون برای تمرین استفاده می‌کنیم.

به گفته وی، خانواده یکی از ورزشکاران نوجوان گنبد برای اعزام فرزندشان به مسابقات جهانی تایلند از قربانی کردن گوسفند در عید قربان صرف نظر کرد و این نوجوان برای تامین هزینه زندگی‌اش کارگری می‌کند.

سرانه فضای ورزشی گنبدکاووس ۳۳ سانتی‌متر مربع  است

رییس اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس سرانه فضای ورزشی این شهرستان را ۳۳ سانتی‌متر مربع اعلام کرد و گفت: با افزایش فضاهای ورزشی باید تلاش شود این سرانه به میانگین کشوری (یک متر) برسد.

یوسفی اظهار داشت: بیش از ۹۵ هزار متر مربع فضای روباز و نزدیک به ۲۰ هزار متر مربع فضای ورزشی سرپوشیده در گنبدکاووس ایجاد شده و در مجموع ۲۰ سالن ورزشی روستایی و شهری و ۲۱ باشگاه خصوصی ویژه آقایان و ۱۲ باشگاه خصوصی ویژه بانوان در شهرستان وجود دارد که این سطح از فضای ورزشی جوابگوی جمعیت ۳۵۰ هزار نفری شهرستان نیست و توسعه این سرانه در اولویت قرار دارد.  

وی با اشاره به در دست ساخت قرارداشتن ۶ فضای ورزشی شامل خانه والیبال، سالن بانوان، سالن ورزشی در روستاهای حاجی قوشان و داشلی برون و استخرسرپوشیده و سالن روستای گدم‌آباد گفت: عملیات ساخت استخر دولتی از اواخر سال ۹۷ آغاز و مرحله پی‌کنی آن به اتمام رسیده و  ساخت خانه والیبال به بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و تلاش داریم در صورت تخصیص حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار تا پایان امسال به بهره برداری برسد.  

وی ادامه داد: ساخت سالن بانوان نیز بعد از چند سال توقف، دوباره آغاز شده وبا نصب سوله و اتمام سقف، هر زمان که اعتبار مورد نیاز حدود ۲۰ میلیارد ریالی آن اختصاص یابد، در کمتر یک سال آماده افتتاح می‌شود.

رییس اداره ورزش و جوانان اضافه کرد: همچنین از چند روز آینده پیمانکار، ساخت سالن روستای گدم‌آباد را آغاز می‌کند و سالن حاجی قوشان و داشلی برون هم در مرحله دیوارکشی قرار دارد.

یوسفی تاکید کرد: اولویت دولت اتمام طرح‌های نیمه‌تمام است و با اتمام این طرح‌ها ساخت سالن‌های اختصاصی برای رشته‌های مختلف ورزشی در دستورکار قرار می‌گیرد.

رییس اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس گفت: با وجود اینکه این شهرستان از لحاظ ورزشی در جایگاه نخست استان گلستان ایستاده و قطب بسیاری از رشته ها از جمله والیبال، والبیبال نشسته، سوارکاری، دو و میدانی، سپک تاکرا و فوتبال است اما ظرفیت‌های خوبی نیز در دیگر رشته‌ها وجود دارد که در صورت توجه و تامین امکانات مورد نیاز می‌توان آینده درخشان تر برای ورزش این شهرستان متصور بود.

۳۰۴۲/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.