در استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت و ۳۳ نقطه شهری و بیش از یک هزار روستا حدود ۹۰ هزار خودرو تاکسی و مینی بوس وجود دارد که اغلب آنها فرسوده هستند. 

فعالیت مینی بوس ها علاوه بر روستاها بیشتر در نواحی شمالی گلستان بویژه مناطق ترکمن نشین دیده می شود که از این وسیله اغلب برای تردد بین شهر و روستا و انجام امور اداری، خرید و شخصی استفاده می شود.

بر اساس آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده های گلستان در ۵ ماهه نخست امسال ۲۵۶ هزار مسافر در این استان با استفاده از ۹۰ هزار سرویس خودروهای تاکسی و مینی بوس جابجا شدند که با احتساب موارد غیررسمی و ثبت نشده فراگیری بیشتری را شامل می شود. 

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان می گوید که اکنون در این استان فقط ۵۷۹ دستگاه مینی بوس دارای کارت هوشمند فعال وجود دارد.

ایوب میرشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین عمر این مینی بوس ها هم در استان گلستان ۲۶ سال است در حالیکه عمر فرسودگی برای مینی بوس ۱۵ سال و برای از رده خارج شدن (اسقاطی کردن) ۴۰ سال تعیین شده است.

وی گفت: بیشتر مینی بوس های قابل استفاده در ناوگان حمل و نقل مسافر گلستان نیازمند نوسازی است و اساسا خودروهای بدون دریافت معاینه فنی و کارت هوشمند راننده نمی تواند فعالیت داشته باشد.
وی افزود: پلیس از فعالیت رانندگان مینی بوس هایی که معاینه فنی یا کارت هوشمند نداشته باشند؛ جلوگیری به عمل می آورد ولی این موضوع در جاده های فرعی و روستایی کمتر مورد توجه است.

میرشاهی در پاسخ به اینکه برای جایگزینی مینی بوس های فرسوده در گلستان چه اقدامی صورت گرفته است؟ گفت: در سال های اخیر به دلیل شرایط اقتصادی و توقف خط تولید تولید مینی بوس در کشور، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار ضعیف پیگیری و انجام می شود.

به گفته وی علاوه بر آن، قیمت بالای مینی بوس استقبال برای خرید این وسیله نقلیه عمومی را کم کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به گرایش مردم به استفاده از تاکسی و پایین بودن توان مالی دارندگان مینی بوس فرسوده، نوسازی این خودرو مقرون به صرفه نیست.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت با دوره باز پرداخت بلندمت ۱۰ تا ۱۵ ساله از جمله راهکارهای نوسازی مینی بوس های فرسوده در استان است که باید از سوی دستگاه های مرتبط با همکاری بانک های عامل زمینه اجرای آن فراهم شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان هم به ایرنا گفت: با وجود گرانی قیمت اتوبوس و قطعات آن از سال گذشته تاکنون ۳ دستگاه از این خودرو به قیمت هر دستگاه ۳۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی خریداری و به چرخه حمل و نقل گلستان اضافه شد.

مهدی میقانی اظهار داشت: در بخش مینی بوسرانی به دلیل عدم تولید در داخل کشور و قیمت بالای مینی بوس وارداتی و نداشتن صرفه اقتصادی و همچنین نبود تسهیلات ارزان قیمت رغبتی برای مالکان در نوسازی ناوگان وجود ندارد.

وی گفت: برای نوسازی این خودروها لازم است دولت با وضع قوانین و مقررات به بخش خصوصی کمک کند تا مالکان با انگیزه و رغبت نسبت به اسقاط ناوگان فرسوده اقدام کرده و در کنار وضع قوانین و مقررات نسبت به آسان سازی شرایط بانکی در اعطای تسهیلات مناسب و مقرون بصرفه توجه شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.