توسعه نیافتن جاده‌ها در دومین شهرستان بزرگ استان گلستان همگام با رشد جمعیت و خودروها در چند دهه اخیر سبب شده تا میزان حوادث رانندگی در ۸۴۵ کیلومتر طول جاده‌های برون شهری گنبدکاووس اعم از اصلی، فرعی و روستایی بالا باشد و هر از چند گاهی نیز شاهد یک حادثه مرگبار مانند تصادف صبح دیروز (شنبه) یک دستگاه تریلی حامل سیمان با یک دستگاه مینی‌بوس باشیم که منجر به جان باختن ۱۵ انسان بیگناه و مصدوم شدن ۱۸ نفر دیگر شد.

حادثه‌ای که به گفته استاندار گلستان، بسیار تلخ و غمبار بود زیرا بیشتر جان‌باختگان و مصدومان این سانحه رانندگی که عامل انسانی (خواب آلودگی و انحراف به چپ راننده تریلی) علت اصلی آن ذکر شد، خانم و کودک بودند که جملگی از روستای "قره داشلی" از توابع شهرستان مرزی مراوه‌تپه گلستان و به شوق رفتن به زیارتگاهی در علی آباد کتول حرکت کردند که به مقصد نرسیدند.

به گفته کارشناسان پلیس راه در پنجمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های گلستان که به دلیل وقوع حادثه مرگبار روز گذشته با حضور استاندار و برخی مدیران کل این حوزه در گنبدکاووس برگزار شد، کم عرض بودن جاده ترانزیتی و پرتردد گنبد به مرز اینچه برون و نبود شانه خاکی در برخی نقاط آن، شدت حادثه و تلفات آن را (به دلیل واژگونی مینی بوس و آتش گرفتن آن) مضاعف کرد.

نکته‌ای که سرهنگ علی عبدی فرمانده پلیس راه گلستان به آن اشاره کرد و خواستار تعریض جاده ترانزیتی گنبد به اینچه برون شد و گفت: نه تنها این جاده نیاز به تعریض و ارتقای ایمنی دارد بلکه مشابه این جاده در گلستان زیاد هستند که بایستی در یک برنامه کاری چند ساله تعریض و ایمن سازی شوند.

وی همچنین آماری هم از تصادفات جاده‌ای گلستان درنیمه نخست امسال ارائه کرد و گفت: در این مدت درمجموع ۳۳۹۴ فقره تصادف در جاده‌های برون شهری استان رخ داده که ۱۲۸ فقره آن منجر به فوت، ۱۲۷۵ فقره منجر به جرح و ۱۹۹۱ فقره تصادف خسارتی بوده است.

سرهنگ عبدی اضافه کرد: حاصل تصادفات جاده‌ای گلستان در ۶ ماه نخست امسال ۱۵۹ نفر کشته و ۱۳۹۲ نفر بوده است که تعداد کشته‌شدگان ۲۰ نفر کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

   *** نیاز جدی جاده‌های ارتباطی گنبدکاووس به ارتقا و بهسازی

گستردگی گنبدکاووس با ۵۰۷۲ کیلومتر مربع وسعت که از این حیث بزرگترین شهرستان استان گلستان به شمار می‌رود، سبب شده تا وضعیت ۸۴۵ کیلومتر طول راه‌های ارتباطی آن (اصلی، فرعی و روستایی) بالاخص دو بخش فرعی و روستایی که درمجموع ۸۱۰ کیلومتر را شامل می‌شوند، چندان رضایت‌بخش نبوده و نیاز جدی به اصلاح و بهینه سازی دارد.

نکته‌ای که رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گنبدکاووس نیز به آن معتقد است و می‌گوید که این شهرستان در مجموع ۳۳.۳ کیلومتر راه اصلی، ۲۳۶.۱ کیلومتر راه فرعی و ۵۷۵.۲ کیلومتر راه روستایی ثبت شده و شناسنامه دار دارد که از این مقدار ۱۳۳ کیلومتر از راه های فرعی آن نیاز به ارتقا و ۹۰ کیلومتر دیگر آن نیاز به احداث شانه خاکی دارد.

علی اصغر خسروی همچنین می‌گوید که ۱۰ درصد جاده‌های روستایی گنبدکاووس نیز نیاز به روکش آسفالت فوری دارد که هزینه هر کیلومتر آن براساس قیمت امسال حدود سه میلیارد ریال می‌باشد.

وی اضافه کرد: هزینه ارتقای هر کیلومتر راه فرعی شامل دو متر زیرسازی (شانه سازی) و یک متر آسفالت در هر طرف جاده، بین ۵ تا ۶ میلیارد ریال است.

به گفته خسروی، هم اکنون به دلیل افزایش جمعیت روستاها و تعداد خودروها، جاده آق‌آباد به آجی قوشان بطول ۲۹ کیلومتر، جاده موسوم به خط آلمان به طول ۳۷ کیلومتر، جاده دهستان سلطانعلی به طول ۳۰ کیلومتر و جاده آق بند به طول ۳۷ کیلومتر نیاز به ارتقای جاده از عرض حدود ۶ متر به حدود هشت متر دارند.

وی اضافه کرد: جاده سه راهی داشلی برون به کرند دربخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس نیز به طول ۹۰ کیلومتر نیاز به احداث شانه خاکی در یک طرف جاده دارد که سال گذشته درجلسه ای که برخی مدیران کل گلستان به همراه معاون عمرانی وقت استاندار در آن حضور داشتند، برای آن سه میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شد اما تخصیص نیافت.

با وجود این مسائل، رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گنبدکاووس وضعیت راه های ارتباطی این شهرستان را خوب توصیف کرد و گفت: عرض راه های موجود که تماما آسفالت هستند، براساس تعاریف بین المللی احداث شده است.

به گفته خسروی، عرض راه‌های فرعی که دارای دو باند رفت و برگشت است در مجموع ۷.۶ متر و عرض جاده های روستایی نیز از ۵.۵ تا ۶.۵ است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر فقط راه دو روستای ماسانکوب و پشه‌لر در بخش مرزی داشلی برون جمعا بطول ۴۰ کیلومتر هنوز خاکی بوده و نیاز به زیرسازی و آسفالت دارد که کار آسفالت روستای پشه‌لر به طول ۱۰ کیلومتر شروع شده است.

خسروی با بیان اینکه در بخش مرکزی گنبدکاووس هم حدود هفت کیلومتر جاده خاکی و شنی در مناطق روستایی داریم که نیاز به آسفالت دارد، تصریح کرد: در مجموع ۱۰ درصد جاده های روستایی این شهرستان نیز نیاز به روکش آسفالت فوری دارند که بطور میانگین سالانه ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر آن ازمحل اعتبارات ملی آسفالت می شوند.

 رییس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گنبدکاووس همچنین اعلام کرد که هم اکنون هشت نقطه از جاده‌های اصلی، فرعی و روستایی این شهرستان پرتصادف بوده و نیاز به ایمن سازی دارد.

 خسروی گفت: راه روستاهای یوسف‌آباد، ایمر، باغلی‌مرامه، قوچمراد و کاکا و جاده موسوم به اسبدوانی، هر کدام یک نقطه پر تصادف دارند و دو بریدگی شامل بریدگی روستای قره‌سو در جاده اصلی گنبد به آزادشهر و دیگری نرسیده به روستای پشمک پناده در جاده اصلی گنبد به مینودشت از دیگر نقاط پرتصادف جاده‌های گنبدکاووس هستند.

وی افزود: کار مطالعات رفع این نقاط پرتصادف و ایمن‌سازی آن توسط مشاور درحال انجام است و تا پایان امسال دو نقطه آن یعنی بریدگی روستای پشمک پناده درجاده اصلی گنبد به مینودشت و بریدگی روستای قره‌سو در جاده اصلی گنبد به آزادشهر ایمن سازی خواهد شد.

خسروی اضافه کرد: این دو بریدگی هر کدام با هزینه افزون بر ۲۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به دوربرگردان‌های استاندارد تبدیل می‌شوند.

وی بابیان اینکه بقیه نقاط پرتصادف جاده‌های گنبدکاووس نیز بتدریج و با تامین منابع لازم، اصلاح و ایمن‌سازی می‌شوند، تصریح کرد: چند نقطه دیگر از جاده‌های روستایی این شهرستان نیز پرتصادف البته با درجه کمتر هستند که در سال‌های آتی با انجام مطالعات و درصورت تصویب در کمیته فنی و کارشناسی، اصلاح و ایمن سازی می‌شوند.

*** ضرورت نظارت جدی بر سرعت خودروهای سنگین در جاده‌های گنبدکاووس

علاوه بر تعریض جاده‌های ارتباطی گنبدکاووس و ایمن سازی آنها، افزایش نظارت بر خودروها و سرعت آنها در جاده‌های این شهرستان نیز ضروری است نکته‌ای که بخشدار داشلی برون گنبدکاووس معتقد است که خودروهای ترانزیتی و کامیون‌های حمل مواد معدنی آن را رعایت نمی کنند.

حاجی‌نظر شیرمحمدلی گفت: این خودروها برای رسیدن سریعتر به مرز و یا دفعات بیشتر حمل بار، همواره بیش از سرعت مجاز در جاده‌های کم عرض مناطق شمالی گنبدکاووس رانندگی می‌کنند که بایستی سرعت این خودروها توسط پلیس راه یا پاسگاه‌های مرزی کنترل شود.

وی همچنین گفت: علاوه بر کم عرض بودن همه ۲۳۸ کیلومتر جاده‌های مناطق شمالی گنبدکاووس، بسیاری از این جاده‌ها نیز از داشتن شانه خاکی و آسفالت مناسب محروم هستند و باتوجه به اختلاف سطح جاده‌ها با اراضی اطراف آن، غالبا شاهد حوادث رانندگی ار نوع واژگونی خودرو در منطقه هستیم.

مشکلات جاده‌ای دومین شهرستان بزرگ گلستان به اندازی هست که نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی هم روز گذشته درپنجمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های گلستان که استاندار و برخی مدیران کل استان در فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد، واژه "افتضاح" را بر کیفت راه‌های گنبدکاووس گذاشت.

قرجه طیار گفت: محرومیت‌ و عقب ماندگی گنبدکاووس در بخش‌های مختلف از جمله راه‌ها زیاد است و با وجود اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته اما همچنان این شهرستان نیازمند توجه جدی درحوزه زیرساخت راه‌های ارتباطی است.

وی اضافه کرد: برای کاهش حوادث رانندگی در جاده‌های گنبدکاووس بویژه در محور گنبد به مرز اینچه برون بایستی تکمیل جاده موسوم به نفت این شهرستان مورد توجه جدی قرار گیرد ضمن اینکه امکانات پزشکی و اورژانس جاده‌ای گنبدکاووس هم نیازمند تقویت است.

طیار گفت: باوجود ماه‌ها پیگیری برای اختصاص یک دستگاه سی تی اسکن توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مرکز ترومای شرق گلستان در بیمارستان مطهری گنبد تازه این دستگاه اختصاص یافته و قرار است به این مرز درمانی منتقل شود.

نماینده مردم گنبدکاووس افزود: اورژانس جاده‌ای دماغ در بخش مرزی داشلی‌برون نیازمند تقویت است و بارها شده که مصدومان حوادث رانندگی و بیماران منطقه به دلیل کمبود امکانات پزشکی در بخش جان خود را از دست داده‌اند و حتی این شهرستان که محور ۶ شهرستان دیگر واقع در شرق گلستان است، هنوز ساختمان مستقل پزشکی قانونی ندارد.

وی همچنین به کانکس نشینی پلیس راه گنبدکاووس - مراوه تپه نیز اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه گنبدکاووس دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است و گمرک و مرز اینچه‌برون در آن واقع است اما پلیس راه آن که ۵۱۲ کیلومتر حوزه فعالیت دارد، هنوز یک ساختمان مستقل ندارد و ماموران آن در کانکس حضور دارند.

*** کمبود امکانات آتش نشانی و جرثقیل در جاده‌های گنبدکاووس

مشکلات و کمبودهای جاده‌ای گنبدکاووس به موارد ذکر شده بالا ختم نمی شود و این شهرستان از کمبود امکانات آتش نشانی و استقرار چرتقیل در جاده‌های ارتباطی رنج می‌برد؛ نکته ای که فرمانده پلیس راه گنبدکاووس - مراوه تپه به آن اشاره کرد و اظهار داشت: اگر این امکانات در جاده‌ها می‌بود از آمار تلفات جاده‌ای این شهرستان بالاخص در حادثه روز گذشته بسیار کاسته می‌شد.

سرهنگ دوم علی اصغر آشور فارسیانی گفت: منطقه شمال گنبدکاووس با توجه به حوادث رانندگی که بیشتر واژگونی خودرو است، نیازمند استقرار یک ایستگاه آتش نشانی مستقل است زیرا در حوادثی که خودروها دچار حریق می‌شوند، حضور بموقع ماموران آتش‌نشانی می‌تواند از تلفات انسانی بکاهد.

وی افزود: درحادثه روز گذشته تریلی با مینی بوس، خودروهای آتش‌نشانی از شهر گنبدکاووس و اینچه برون که ۴۰ کیلومتر با محل حادثه فاصله داشتند، استفاده شد که عملا تا حضور آنها، بسیاری از سرنشنیان مینی‌بوس جان خود را در آتش از دست دادند.

سرهنگ دوم آشور فارسیانی اضافه کرد: علاوه بر ضرورت راه‌اندازی ایستگاه آتش نشانی در مناطق شمالی، نبود جرثقیل سنگین نیز از کمبودها و مشکلات منطقه است که مانع از امدادرسانی در کوتاهترین زمان به خودروهای واژگون شده می‌شود.

مجموعه مشکلات و کمبودها در جاده‌های ارتباطی گنبدکاووس سبب شد تا استاندار گلستان در جلسه دیروز کمیسیون ایمنی راه‌های این استان دستور ویژه برای اختصاص یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی جدید به ایستگاه آتش نشانی شهر مرزی اینچه‌برون، تقویت نیروی انسانی و اورژانس جاده‌ای روستای دماغ، انجام شانه خاکی قسمت شمالی محور سه راهی داشلی‌برون به مراوه تپه را صادر نماید.

هادی حق شناس همچنین بر لزوم برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلندمدت از سوی ادارات کل راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نیز شرکت زیرساخت گلستان برای ارتقا و ایمنی وضعیت جاده‌ای گنبدکاووس تاکید کرد که امید است این امر محقق شود.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.