طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در سال زراعی قبل تولیدات کشاورزی استان در حوزه های دام، زراعت، باغبانی، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع به چهار میلیون و ۹۸۳ هزار تن بود.

براساس این گزارش، گلستان در سال زراعی گذشته در تولید ۱۵ محصول کشاورزی از جمله سویا، خاویار، کلزا، گندم،مرغ ،آفتابگردان، پنبه، توتون، پیله تر ابریشم، برنج، هلو، آلو قطره طلا و خرمالو رتبه های اول تا چهارم کشور را کسب کرد.

طبق گزارش اداره کل دامپزشکی گلستان، در سال جاری محصولات کشاورزی استان به ویژه در بخش دامی به کشورهای عراق، امارات، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، لبنان و ویتنام صادر شد .

سعید حسن پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق گزارش گمرکات استان طی پنج ماه نخست سال جاری ۶ هزار و ۹۹ تن محصول تولیدی بهره برداران بخش کشاورزی به ارزش پنج میلیون و ۲۸۰ هزار دلار و بیشتر به صورت بسته بندی و فرآوری شده از استان صادر شد.

وی گفت: این مقدار صادرات در شرایط اعمال تحریم بوده و طبق برنامه ریزی مسوولان استان صادرات محصولات کشاورزی تولیدی منطقه با هدف ایجاد فرصت شغلی و رونق اقتصادی ساکنان آن، توسعه خواهد یافت.

حسن پور گفت: بخش کشاورزی گلستان قابلیت های زیادی در تولید محصولات زراعی، طیور، دام، شیلاب و آبزیان، باغی و گیاهان دارویی دارد که بخش عمده ای از این تولیدات پس از بهره وری می تواند به کشورهای همسایه صادر شود.

وی ظرفیت های صادراتی شاخص بخش کشاورزی استان را در شرایط کنونی، تولید روزانه مرغ گوشتی بین ۸۰۰ تا ۷۰۰ تن و بهره مندی از کشتارگاه های صنعتی طیور و متناسب با استاندارد صادرات، توان تولید جوجه یک روزه برای صادرات، تولید تخم مرغ، پای مرغ، گیاهان دارویی از جمله زعفران، میگو و مرکبات و ادوات کشاورزی برشمرد.

وی افزود: سازمان جهادکشاورزی در حمایت از توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان، محدودیت ارایه تسهیلات ندارد و در صورت وجود متقاضی و داشتن شرایط لازم، اعتبار مورد نیاز پرداخت می شود.

به گفته معاون توسعه بازرگانی جهادکشاورزی گلستان اعتبار حمایت از طرح های توسعه صادرات بخش کشاورزی استان بیشتر از محل منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک کشاورزی با نرخ ۱۴.۵ درصد برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی تامین می شود. 

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان ۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

مرز مشترک زمینی  با کشور ترکمنستان و برخورداری از گمرک اینچه برون گنبدکاووس، ارتباط ریلی با ترکمنستان و آسیای میانه در سال های اخیر، دسترسی به گمرک امیر آباد بهشهر در مازندران ، وجود فرودگاه بین‌المللی گرگان و فعالیت بیش از ۸۰۰ بازرگان دارای کارت فعالیت، از دیگر ظرفیت های صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی گلستان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.