روستای خواجه نفس گمیشان ظهر روز عاشورا شاهد طبخ ۲۰ دیگ برنج برای توزیع نذری بین علاقه مندان به خاندان نبی مکرم اسلام بود.

حاج آخوند امان گلدی حنفی امام جماعت روستای خواجه نفس در این مراسم، عشق  اهل سنت به امام حسین(ع) را سمبل و نماد وحدت مسلمانان دانست.

حاج الله قلی آخوند توماج از اساتید برجسته اهل سنت آق قلا نیز در این مراسم با اشاره به شهادت امام حسین (ع) اظهار داشت : نوه بزرگوار پیامبر (ص) فریب زرق و برق دستگاه اموی را نخورد و برای اجرای آموزه های دین از جان خود و خانواده و عزیزانش گذشت.

مدرس حوزه های  علمیه اهل سنت شمال گلستان ادامه داد: این ایثار و رشادت نوه مکرم رسول اکرم (ص) باعث شد تا پس از هزار و ۴۰۰ سال همچنان نام و یاد حسین (ع) با شکوهی هر چه تمام‌تر در ذهن ها بماند.

مراسم سوگواری صدقه عاشر آی (نذری ماه محرم) در دهه اول این ماه از سوی اهل سنت گلستان در نقاط مختلف از جمله قازانقایه در شرق و آق قلا در شمال استان برگزار می شود.

خواندن نمازهای نافله، دادن صدقه، پختن انواع نان و طعام محلی، فرستادن صدقه به مساجد و خواندن دعا و قرآن برای ارواح شهدای کربلا از آیین‌های دیگر ترکمن‌های گلستان در ماه محرم است.
نظیر این مراسم در برخی دیگر از مناطق اهل سنت نشین استان گلستان برگزار شد.

شهرستان مرزی گمیشان با هشتاد هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گلستان واقع و اکثر جمعیت آن را ترکمن های اهل سنت تشکیل می دهند.

روستای خواجه نفس با بیش از ۶ هزار جمعیت در جنوب این شهرستان واقع است .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.