مراسم عزاداری روز عاشورای حسینی از صبح امروز سه شنبه در شهرهای مختلف واقع در شرق استان گلستان با حرکت دست‌های سینه زنی و زنجیرزنی از مساجد، تکایا و حسینیه ها به سمت امامزادگان و بقاع متبرکه شهر در غم شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش برگزار شد.

امروز مردم شهرهای شرق گلستان که یکپارچه لباس سیاه و عزای حسین بن علی (ع) برتن داشتند، همراه با نوای حزن انگیز مداحان و ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بر سر و سینه زدند و فریاد یا حسین مظلوم (ع) و هیهات من الذله سر دادند.

حضور اقوام مختلف ساکن درشرق گلستان بالاخص گنبدکاووس در مراسم عزاداری عاشورای حسینی چشمگیر بود.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی و توزیع آب، شربت و نذری بین هیات‌های عزاداری و ذبح گوسفند و دود کردن اسفند در جلوی هیات ها از دیگر جلوه‌های ویژه و زیبای آیین های عزاداری روز عاشورای حسینی در شهرهای شرق استان گلستان بود.

حضور گروه‌های مختلفی از مردان و زنان اهل سنت که غالبا از قوم ترکمن بودند، در حاشیه خیابان ها و مسیر گذر هیات‌های عزاداری و  توزیع صدقه بین عزاداران از دیگر صحنه‌های زیبای مراسم عزاداری عاشورای حسینی در شرق گلستان و نشانه دیگری از عشق و مودت اهل سنت منطقه به خاندان رسول خدا (ص) بود.

امسال حدود یکصد هیات عزاداری از مناطق مختلف شهری و روستایی گنبد و برخی شهرهای همجوار به طرف آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) دسته روی کرده و به عزاداری پرداختند.

همچنین هیات‌های عزاداری عاشورای حسینی در شرق استان گلستان و گنبدکاووس به هنگام ظهر و طنین انداز شدن بانگ اذان، دست از عزاداری کشیده و به یاد امام حسین(ع) نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کردند.

نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری استان گلستان در هفت شهرستان "گنبدکاووس، آزادشهر، رامیان، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه" سکونت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.