غلامعلی نورا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: تجهیز این مقدار از اراضی زراعی و باغی گنبدکاووس به سامانه های آبیاری نوین در ۱۰ سال گذشته با حدود ۸۵ درصد حمایت مالی بلاعوض دولت و ۱۵ درصد سهم آورده متقاضی انجام شده است.

وی افزود: گنبدکاووس افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که ۵۵ درصد آن دیم و ۴۵ درصد به صورت آبی کشت می‌شود که بر این اساس حدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان قابلیت استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را دارد.

نورا اضافه کرد: در یک سال گذشته تقاضا برای اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار در سطح ۳۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی گنبدکاووس در قالب ۹۹ پرونده با نیاز مالی ۲۴۵ میلیارد ریال تشکیل شد که تا الان ۴۹ پرونده آن با سطح ۲۱۰۰ هکتار و هزینه ۱۳۵ میلیارد ریال اجرا شده است.

وی تصریح کرد: انجام ۱۰۰۰ هکتار دیگر از تقاضاهای آبیاری تحت فشار با نیاز مالی ۱۱۰ میلیارد ریال نیز در نوبت اجرا است که پس از ابلاغ تسهیلات حمایتی دولت درسال جاری اجرایی می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس با بیان اینکه دولت بخش قابل توجهی از هزینه اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار را در قالب کمک بلاعوض به متقاضیان پرداخت می کند، ادامه داد: درحال حاضر و با توجه به افزایش قیمت‌ها، اجرای هر هکتار آبیاری نوین ( کلاسیک، قرقره ای و قطره ای) بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون ریال هزینه دارد که دولت متناسب با نوع طرح از ۸۴ تا ۱۳۰ میلیون ریال آن را پرداخت می‌کند.

نورا، بالا بردن راندمان آبیاری و جلوگیری از هدررفت آب، صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی، کاهش هزینه های کارگری، جلوگیری از رشد علف های هرز و افزایش تولید در واحد سطح را از مهمترین مزایای اجرای طرح آبیاری تحت فشار برشمرد و گفت: در چند سال اخیر به دلیل مشکلات خشکسالی و کاهش منابع آبی، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری از سوی کشاورزان منطقه درحال افزایش است.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و دارا بودن افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان های مهم در تولیدات بخش کشاورزی در استان گلستان و کشور است.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.