پدر طبیعت ایران که متولد ۱۳۱۰ در سبزوار است، از نخستین پزشکان و جراحان در رشته زنان و زایمان منطقه گنبدکاووس بود که در سال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در گنبدکاووس راه اندازی کرد ولی چند سال بعد در سال ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها و باقی عمر خود را وقف دفاع از محیط زیست، ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و کاشت شمار زیادی نهال متنوع از درختان مثمر و جنگلی کرد و از خود نام نیکی در بین فعالان محیط زیست کشور به یادگار گذاشت.  

هواداری تمام قد از محیط زیست و بیان توصیه های زیست محیطی توسط بابا بسکی در هر محفلی که حضور داشت، از ویژگی های این پیرمرد خوش صحبت با ریش و موی سپید و بلند بود که در کنار انس با طبیعت، رژیم غذایی خود را نیز به گیاه خواری تغییر داده بود.

تبدیل کوچکترین فضاهای خالی منزل و بیمارستان به فضای سبز و درختان مثمر از دیگر فعالیت های زیست محیطی پدر طبیعت ایران بود و همواره به دیگران هم توصیه به کاشت نهال، توسعه فضای سبز و مهمتر از همه پاسداشت و مراقبت از طبیعت می کرد.

بابا بسکی انس و الفت خاصی با طبیعت داشت و به گفته خلیل فرشباف داماد دکتر بسکی، او همواره درختان را نوازش می کرد و آنها را می بوسید و با نگاهی عارفانه به وجود طبیعت و درختان سرسبز عشق می ورزید و در مقابل، مشاهده هرگونه شکستن درخت یا تخریب طبیعت او را غصه دار می کرد.

 مهربانی های دلسوزانه پدر طبیعت ایران تنها به محیط زیست ختم نمی شد او با دلی مهربان بخشی زیادی از املاک و دارایی های خود را وقف نیازمندان کرد؛  راه اندازی مدرسه تیزهوشان و خانه ریاضیات در گنبدکاووس و وقف مکانی به نام "سرای گاندی" ویژه اقامت دانش آموزان نیازمند در این شهرستان، بخشی از اقدامات خیرخواهانه دکتر بسکی بود.

در مدت بستری بودن این فعال و دلباخته طبیعت که بالغ بر ۷۰ ماه شد، خانواده او نیز به کمک تعدادی از علاقه مندان و فعالان محیط زیست اقدام به راه اندازی موسسه ای به نام سبزگامان بسکی و نیز راه اندازی بنیاد جهانی دکتر بسکی با عنوان مکتب "حرمت حیات" نمودند تا بدین طریق، اقدامات محیط زیستی به نام و یاد پدر طبیعت ایران همچنان استمرار یابد.

علاوه بر این با مشارکت شهرداری گنبدکاووس، از چند ماه پیش عملیات احداث یک بوستان شهری مدرن با کاشت درختان هیرکانی در زمینی به مساحت تقریبی ۱۷ هزار مترمربع توسط خانواده دکتر بسکی آغاز شده و قرار است به پاس زحمات چهار دهه ای پدر طبیعت ایران، به نام او نامگذاری می شود.

مراسم تشییع و خاکسپاری دکتر غلامعلی بسکی که به پدر طبیعت ایران مشهور شده بعداز ظهر روز جمعه (۲۵ مرداد ) از مقابل بیمارستان بسکی در گنبدکاووس آغاز و سپس با انتقال به روستای تنگراه در شرق گلستان به خاک سپرده شد.

با درگذشت دکتر بسکی، برخی مسوولان گلستان از جمله استاندار و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و برخی مسوولان گنبدکاووس از جمله امام جمعه، فرماندار ویژه، شهردار و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و همچنین برخی تشکل های مردم نهاد و فعال حوزه محیط زیست با ارسال پیام هایی، ارتحال پدر طبیعت ایران را تسلیت گفتند.

 اکنون که دکتر بسکی در میان ما نیست و در خانه ابدی خود آرام گرفته، علاوه بر پاسداشت نام و یاد وی، باید راه و منش او نیز به فرهنگ عمومی تبدیل شده و دوستداران طبیعت دست در دست هم از محیط زیست که حیات جامعه بشری به آن وابسته است، نگهداری و صیانت نمایند. 

۱۸۶۰/۳۰۳۹/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.