به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر اسحاق کُر روز یکشنبه در نشست خبری برگزاری این همایش علمی، اظهار داشت: پس از برگزاری موفق دو دوره قبلی همایش علمی اشعار و اندیشه های مختومقلی فراغی توسط این مرکز آموزش عالی و راه اندازی دبیرخانه دائمی این شاعر و عارف ترکمن، سومین همایش آن نیز با فراخوان از علاقه مندان به شرکت در این رخداد فرهنگی برگزار می شود.

وی با اشاره به جایگاه مختومقلی فراغی شاعر عارف و نامی ترکمن در بین مردم استان گلستان، گفت: باید تلاش شود اشعار و اندیشه های عرفانی و اسلامی این شاعر شهیر ترکمن در سطح ملی و مردم دیگر نقاط کشور تبیین شود.

دکتر کُر یادآور شد: با وجود سال ها برگزاری بزرگداشت مختومقلی فراغی در سالروز ولادت وی در اردیبهشت ماه هرسال، اما هنوز این شاعر عارف و نامی ترکمن چهره شناخته شده ای در سطح ملی نیست که باید با فعالیت های علمی و کاوش در اشعار و اندیشه های او، وی را در سطح ملی نیز بشناسانیم.

وی تصریح کرد: تبیین اندیشه های عرفانی و اسلامی مختومقلی فراغی و ارادت و محبت او به اهل بیت (ع) می تواند یکی از ارکان مهم در تقویت وحدت و همبستگی بین مذاهب اسلامی باشد.

معاون آموزشی موسسه غیردولتی شمس گنبدکاووس همچنین با اشاره به برگزاری دوره آموزشی زبان و ادبیات ترکمن در این مرکز آموزش عالی که از دو سال پیش با مجوز وزارت علوم، تحقیات و فناوری انجام می شود، گفت: هم اکنون در هر ترم تحصیلی بین ۲۵ تا ۴۵ نفر در این دوره که اختیاری و رایگان است، شرکت می کنند.

دکتر کُر افزود: این موسسه به دنبال ارتقای این دوره آموزشی به کد مقطع تحصیلی کاردانی یا کارشناسی است اما برای تحقق آن نیاز به حضور بیشتر علاقهمندان به فراگیری این دوره تا چند برابر ظرفیت فعلی است.

 به گزارش ایرنا، پروفسور علی اکبر رجبی رییس موسسه آموزش عالی شمس گنبدکاووس نیز در ارتباط تلفنی با تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران حاضر در نشست، گفت: به فرزندان خبرنگارانی که در این موسسه تحصیل کنند علاوه بر ۵۰ درصد تخفیف شهریه در مدت تحصیل، شهریه ثابت ترم اول نیز بخشیده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن درسال ۱۷۳۳ میلادی برابر با ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را ۱۷۹۰ میلادی مطابق با ۱۱۶۹ شمسی ذکر کرده اند.

مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن هر ساله در ماه اردیبهشت با حضور مقامات فرهنگی ایران و بعضا کشور ترکمنستان در محل آرامگاه او در جوار روستای آق تقای شهرستان مراوه تپه برگزار می شود.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.