دکتر مهدی نادری امروز شنبه در نشست تخصصی دریای خزر به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در آستانه ۲۱ مرداد روز دریای خزر افزود: ۸۰ درصد گونه های ماهیان وابسته به رودخانه ها هستند در حالکیه رودهای حوزه خزر با تخریب جدی مخصوصا از سوی انسان مواجهند. 

وی بیان داشت: اگر رودخانه های حوزه خزر حفظ شوند علاوه بر تنوع یافتن ماهیان ؛ به گردش مواد دریا و اکوسیستم آن کمک شایانی می شود.  

وی گفت که خزر بیش از ۸۵۰ گونه جانوری - دریایی، ۱۳۰ نوع ماهی در ۱۹ حوضه آبخیز دارد که دست کم ۱۰۰ گونه از ماهیان دریا در جنوب خزر (ایران) هستند.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هم گفت: میزان بهره برداری انسان از محیط زیست بیشتر از توان اکوسیستم و بازسازی آن است و همین مساله طبیعت را با خطرات جدی مواجه کرده است و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در این حوزه از جمله راهکارهای حافظتی و صیانتی است.

دکتر علی نجفی نژاد با بیان اینکه امروز موضوع محیط زیست دریای خزر کلیدی و بین المللی است، افزود: پایداری خزر برای بقای نسل آینده حیاتی است و باید از این میراث و گنجینه گران بها هرچه بهتر استفاده کرد.

همچنین مدیر کل محیط زیست گلستان گفت: لایروبی اطراف خلیج گرگان در کنار بررسی افزایش کیفیت آب آن از موضوعات در حال پیگیری برای حفظ بهتر محیط زیست منطقه است.

محمدرضا کنعانی با بیان اینکه تالاب بین المللی گمیشان با ۲۰ هزار هکتار مساحت در حال خشکیدن است، افزود: سیل امسال گلستان که می توانست به فرصتی برای ذخایر آبی منجر شود بدلیل نداشتن آمادگی لازم قبلی و غافلگیری کام مردم را تلخ کرد.

دکتر بهروز ابطحی رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: خزر زیستگاه بزرگترین ماهیان استخوانی جهان و غذای گران قیمت دنیا (خاویار) است و از سوی دیگر خاستگاه بزرگ و مهمی برای تحقیقات و مطالعات علمی محسوب می شود.

دکتر سیده معصومه بنی هاشمی رییس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر هم در این جلسه اظهار کرد: در مقطعی کاهش آب خزر به دلیل تامین مناسب به کندی صورت می گرفت اما امروز به دلایلی از قبیل کاهش آبدهی و افزایش دما روند افزایشی دارد.

در این نشست شمار دیگری از اساتید دانشگاه همچون دکتر حمید علیزاده لاهیجانی معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی نیز به ارائه مقاله و ایراد سخن پرداختند.

آلودگی فزاینده و ضرورت آموزش هرچه بیشتر ساحل نشینان در تمام پهنه خزر، استفاده از همه ظرفیت های دریا با رعایت ملاحظات زیست محیطی، ضرورت توجه بیش از پیش در حفظ تالاب ها، پرداختن به مسائلی همچون خلیج گرگان در فضای کاملا علمی از جمله مباحث مطروحه بود.

این نشست علمی در آستانه ۲۱ مرداد روز ملی دریای خزر برگزار شد. 

۲۱ مرداد روزی است که برای نخستین بار پنج کشور حاشیه‌ خزر شامل ایران، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان برای همکاری ‌های محیط زیستی دریا با هم پیمان بستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.