حسن فدایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: رعایت نکردن الگوی مصرف و مصارف غیرشرب از سوی بخش قابل توجهی از ۳۴ هزار مشترک آب و فاضلاب روستایی گنبدکاووس در کنار کمبود منابع آب شیرین در این شهرستان، مشکلات کم آبی و تنش آبی در مناطق روستایی این شهرستان را مضاعف کرده است.

وی، الگوی مصرف آب برای هر مشترک (خانوار) مناطق روستایی را ۱۷ متر مکعب در ماه اعلام و خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ درصد از مشترکان، بیش از این الگو مصرف می‌کنند که بخش قابل توجه آن به مصارف غیرشرب اختصاص می‌یابد.

فدایی با تاکید بر ضرورت پرهیز مشترکان از مصارف غیرشرب، تصریح کرد: اگر اینگونه مصارف حذف شود یا به حداقل برسد، اهالی مناطق روستایی گنبدکاووس مشکلی در تامین آب شرب مورد نیاز نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: هم اکنون آب شرب مورد نیاز ۳۴ هزار مشترک آب و فاضلاب روستایی گنبدکاووس از ۵۷ حلقه چاه آب با مجموع دبی ۳۶۵ لیتر در ثانیه تامین می‌شود که در صورت رعایت الگوی مصرف جوابگوی مشترکان می باشد.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی گنبدکاووس همچنین با اشاره به آبرسانی سیار به ۲۵ روستا و نقطه جمعیتی این شهرستان ادامه داد: به دلیل نبود تاسیسات زیرساختی به ۱۵ روستا در بخش مرزی داشلی برون و ۱۰ روستا و نقطه جمعیتی در بخش مرکزی گنبدکاووس با ۶ دستگاه تانکر به صورت سیار آبرسانی می‌شود.

فدایی با اشاره به گزارش چند روز پیش سیمای گلستان از مشکل کم آبی در هشت روستای دهستان سلطانعلی از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس، گفت: آب مورد نیاز روستاهای "قورپلیجه، دیگچه، امیدیه، امیدآباد، یسیرگچن، خیرآباد، چاروا یقلی و عطاآباد آخوند" که در مجموع ۱۹۰۰ خانوار و ۷۷۰۰ نفر جمعیت دارند، از یک حلقه چاه آب با دبی ۱۱ لیتر در ثانیه تامین می شد.

وی افزود: به دلیل مصرف حداقل دو برابری الگوی مصرف تووسط ۱۵ درصد مشترکین این روستاها و نیز مصارف غیرشرب بالاخص مصرف دامی بیشتر روستاییان، مشکل کمبود آب در این منطقه اتفاق افتاد به همین دلیل از سال گذشته یک حلقه چاه آب دیگر نیز که پیش از این حفر شده اما به دلیل تخصیص نیافتن منابع اعتباری هنوز تجهیز نشده بود را با استفاده از موتور دیزل تجهیز و وارد مدار کردیم.

فدایی، آبرسانی سیار به چهار روستای امیدیه، امیدآباد، یسیرگچن و خیرآباد در هر هفته با ۹ دستگاه تانکر ۱۶ هزار لیتری را از دیگر اقدامات آب و فاضلاب روستایی گنبدکاووس برای رفع مشکل کمبود آب این روستاها اعلام کرد و گفت: هم اکنون دبی آب دو حلقه چاه ۱۸ لیتر در ثانیه است که چهار لیتر در ثانیه بیش از نیاز می باشد.

وی اضافه کرد: تجهیز چاه دوم تامین آب این روستاها، اصلاح چهار کیلومتر خط انتقال از یسیرگچن تا امیدیه، احداث مخزن ۱۰۰۰ متر مکعبی زمینی و مخزن هوایی ۱۰۰ مترمکعبی در قالب مجتمع آبرسانی قورپلیجه از برنامه های امسال مدیریت آبفار گنبد است و مبلغ ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای آن پیش بینی شده است.

مدیر امور آبفار گنبدکاووس همچنین گفت: بیشتر مشترکان این مدیریت در هشت روستای اشاره شده دارای مخازن ذخیره آب چند ده هزار لیتری هستند که آب آن از شبکه آب شرب تامین می شود که بخش قابل توجهی از آب های ذخیره شده که نیاز ۱۰ تا ۱۵ روز یک خانوار است، به مصارف دامی ( گله های بزرگ شتر، گوسفند و گاو) و بعضا آبیاری بخش زارعت و باغبانی مشترکان می رسد که از نظر اخلاقی و شرعی صحیح نیست.

وی با تبریک روز خبرنگار از جامعه خبرنگاران و رسانه های ارتباط جمعی درخواست کرد در کنار بیان مسائل و مشکلات، اقدامات انجام شده از سوی دولت و مسوولان را نیز اطلاع رسانی نمایند.

  فدایی اضافه کرد: هم اکنون در حوزه آبرسانی و تامین آب شرب مناطق روستایی گنبدکاووس ۳۰ طرح با اعتبار افزون بر ۲۱۰ میلیارد ریال شامل احداث خطوط انتقال، اجرای شبکه توزیع و استاندارد سازی انشعابات، حفر ۱۰ حلقه چاه جدید، تعمیر و بازسازی مخازن هوایی، احداث برخی مخازن زمینی و لایروبی چاه‌ها که از سال گذشته آغاز شده، در حال انجام است که با بهره برداری کامل آن بخش قابل توجهی از مشکل کم آبی  روستاهای این شهرستان رفع می شود.

به گفته وی، علاوه بر پروژه‌های سال ۹۷ حوزه آب روستایی گنبدکاووس، برای سال جاری نیز ۵۲ پروژه با نیاز اعتباری ۸۰۰ میلیارد ریال پیش بینی و به کمیته برنامه ریزی شهرستان پیشنهاد شده تا درصورت تصویب اجرایی شود.

 مدیر امو آب و فاضلاب روستایی گنبدکاووس همچنین خاطرنشان کرد که اولویت نخست شرکت آب و فاضلاب روستایی تامین آب شرب مشترکان است که با رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان پرمصرف و حذف مصارف غیر شرب بدون تردید، آب مورد نیاز همه مشترکان به راحتی تامین و در دسترس شان قرار گیرد.

فدایی گفت: امروز مشکل کم آبی و تنش آبی گریبانگیر بیشتر استان های کشور از جمله مناطق شمالی گلستان و گنبدکاووس است و تنها راه مقابله با آن، رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان و پرهیز جدی از مصارف غیر شرب است و برای مصارف دامی مردم روستاها دیگر دستگاه های متولی مانند جهادکشاورزی و آب منطقه ای بایستی چاره اندیشی نمایند.

گنبدکاووس ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۲۰۰ هزار نفر آن در مناطق روستایی این شهرستان سکونت دارند.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.