رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی می‌تواند نقطه عطفی در حفاظت، نگهداری و توسعه‌ پایدار این میراث ارزشمند باشد.

به گزارش ایسنا-منطقه گلستان، دکتر نجفی‌نژاد در پیامی با اشاره به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، گفت: این جنگل‌های ارزشمند با مساحتی نزدیک به دو میلیون هکتار در دامنه‌های شمالی رشته کوه‌های البرز گسترده شده و با داشتن بیش از ۳۲۰۰ گونه‌ گیاهی به تنهایی ۴۴ درصد از فلور ایران را در خود جای داده است.

وی افزود: تنوع زیستی بالای گیاهی و جانوری این جنگل‌ها به حدی است که این منطقه از سال‌ها قبل به عنوان یکی از نقاط داغ تنوع زیستی در نیمکره شمالی مورد تائید سازمان‌های جهانی قرار گرفته بود. به لحاظ تاریخی نیز وجود برخی گونه‌های بازمانده از دوران‌های گذشته زمین شناسی از قبیل لرگ، آزاد و انجیلی، زیست‌ جغرافیدانان را به این نتیجه رسانده است که جنگل‌های هیرکانی بازمانده از دوران ترشیاری بوده و قدمتی حدود ۲۵ میلیون سال دارد.

نجفی‌نژاد بیان کرد: این جنگل‌ها در کنار ارزش‌های تاریخی و زیستی خود، خدمات متنوع اکوسیستمی نظیر افزایش کمیت و کیفیت منابع آبی، ترسیب کربن، تولید محصولات چوبی و غیر چوبی، گردشگری، تلطیف آب و هوا، حفظ ذخائر ژنتیکی، زیبایی منظر را نیز فراهم می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار کرد: ثبت جهانی این میراث شکوهمند و گرانبها موجب جلب توجه بیشتر در مقیاس ملی و بین المللی شده و از این رهگذر می توان به حفاظت و توسعه‌ بهتر آن در آینده امیدوار بود زیرا ثبت جهانی یک اثر سبب محافظت و نگهداری و معرفی ارزش‌های آن به جهانیان خواهد شد.

وی گفت: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان یکی از پیشگامان عرصه‌ فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و اجرایی در زمینه‌ جنگل‌های هیرکانی برخود لازم می‌داند تا این رویداد مهم و تاریخی را به همه علاقمندان به این جنگل‌های باستانی مخصوصا جامعه‌ منابع طبیعی و محیط زیست ایران تبریک گفته و از تلاش‌های دست‌اندرکاران ثبت این اثر این تاریخی به نوبه خود قدردانی می‌کند. امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های علمی داخلی و بر اساس مبانی علمی، روش‌های مدیریتی نوین متناسب با شرایط این جنگل‌ها تهیه و تدوین و به مرحله اجرا در آید.

پس از سال‌ها تلاش ایران، با تایید کارشناسان سازمان IUCN و در چهل و سومین اجلاس یونسکو، جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. سه سایت جنگل های هیرکانی در منطقه جهان نما، پارک ملی گلستان و زرین گل علی آباد کتول استان گلستان قرار دارد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.