معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از کشف 7 عدد سنگ مزار‌های تاریخی در بافت قدیم گرگان خبرداد.

به گزارش ایلنا، سارا اخوت گفت: این سنگ مزار‌ها هنگام بهسازی بافت تاریخی گرگان (استرآباد) در محله دوشنبه‌ای پیدا شد.
 
سارا اخوت گفت: در حین عملیات مرمت بنای تکیه محله دوشنبه‌ای در کنار بقعه‌ امامزاده راضیه و مرضیه(س)، هفت عدد سنگ مزار کشف شد که از نظر فرم، دو نوع صندوقی و ایستاده (ریشه دار) است.
 
وی افزود: به جز یک مورد از این سنگ مزار‌های صندوقی و بدون نوشته است و فقط دو نقش کنده‌ محرابی شکل در قسمت بدنه دارد، بقیه سنگ‌ها دارای کتیبه هستند.
 
اخوت افزود: سه عدد از این سنگ مزار‌ها تنها دارای نوشتار ساده مربوط به مشخصات متوفی است، اما سه سنگ قبر دیگر علاوه بر مشخصات متوفی دارای تزئینات پرکار است.
 
به گفته اخوت جنس این سنگ مزار‌ها از نوع رسوبی، رودخانه‌ای و یک مورد مرمر سفید است و دارای تزئیناتی شامل نقوش کنده‌ محرابی شکل و اسلیمی و همچنین کتیبه‌هایی به خط ثلث و نسخ است.
 
سارا اخوت گفت: با توجه به مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان، سنگ مزار‌های بدست آمده مربوط به دوره‌های تیموری و صفوی است که نمونه‌های مشابه آنها در موزه‌ باستان شناسی گرگان موجود است.
 
وی گفت: با توجه به این که در بسیاری از محلات شهر استرآباد قدیم، گورستان‌هایی در پیرامون اماکن مذهبی مانند امامزاده‌ها، مساجد و تکایا شکل گرفته است، به نظر می‌رسد این سنگ مزار‌ها مربوط به گورستان قدیمی این محل در نزدیکی امامزاده راضیه و مرضیه (س) است که در مرمت‌های دوره‌های متاخر، از آن‌ها در ساخت سکوی این تکیه استفاده شده است.
 
معاون میراث فرهنگی گلستان گفت: برابر تصمیم شورای کارشناسی میراث فرهنگی، با توجه به این که این آثار بخشی از هویت وابسته به محله دوشنبه‌ای، بنای تکیه و همچنین امامزاده است، پس از مستندنگاری، تهیه گزارش و همچنین ایجاد مکان مناسب قرارگیری، این سنگ ها در همان محل کشف، حفظ و نگهداری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.