روابط عمومی همچون پُلی است میان سازمان و مخاطبان؛ کارکرد روابط عمومی انتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیریت نهاد یا موسسه به مخاطبان و انتقال تجزیه و تحلیل اطلاعات این گروهها به مدیریت به منظور ایجاد همسویی و هماهنگی در علایق و منافع است.
یکی از بزرگترین تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات در برنامه‌ریزی است بطوریکه روابط عمومی برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کند اما تبلیغات در کوتاه‌ترین زمانِ ممکن به دنبال کسب نتیجه موقت و زودگذر است.
روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‌های حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراریِ ارتباطاتِ مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با آن در ارتباطند انجام می‌دهد.
در تعریف روابط عمومی آن را هنر و دانش اجتماعی تجزیه و تحلیل گرایش ها، پیش بینی آثار آنها، مشورت با روسای موسسات و تهیه و اجرای برنامه های عملی در جهت منافع سازمان و مخاطبان می داند. علم چرخه مدیریت و ارتباط دهنده سازمان با مخاطبان از تعاریف دیگر روابط عمومی است.
به اعتقاد کارشناسان، تبلیغات و خبررسانی تنها گوشه ای کوچک از وظایف مهم و گسترده روابط عمومی است، موضوعی که در استان گلستان برعکس است.
متاسفانه در استان گلستان اغلب روابط عمومی ها تبدیل به بنگاههای صرف خبر رسانی آن هم از نوع غیر حرفه ای و بعضا متملقانه شده اند، تب ایجاد پایگاه های اطلاع رسانی از سوی دستگاههای اجرایی عمده کارکرد روابط عمومی ها را محدود به فعالیت در زمینه تولید اخبار یک سویه و اغراق آمیز از فعالیت مدیران کرده است.
حتی برخی روابط عمومی ها همین حد نازل را هم در چارچوب فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خلاصه کرده اند به عبارت دیگر دنیای ذهنی آنها بسیار محدود است.
کار به جایی رسیده که اغلب روابط عمومی های گلستان بیشتر اوقات با فراموش کردن نقش خود در رصد، آسیب شناسی و شناخت مخاطبان و ذائقه آنها با جذب افراد غیرحرفه ای و استفاده از برخی تجهیزات موبایلی به ارگان های صرفا تبلیغی در شبکه های اجتماعی تبدیل شده اند.
البته عوامل و تجهیزات برخی از این روابط عمومی ها بیشتر از رسانه های رسمی است و طبیعتا هزینه های ریالی آنها هم سنگین تر به نظر می رسد.
استمرار چنین رویکردی گرفتار شدن در خود شیفتگی و بزرگ بینی، تعمیم فرهنگ چاپلوسی در برابر مافوق، غفلت از آسیب شناسی و شناسایی ضعف ها و جبران آنها و نهایتا سست شدن بنیان سازمان است.
همچنانکه در سالیان گذشته پارچه نویسی و تبریک و تسلیت گویی روابط عمومی ها وظیفه ای به دور از شان و جایگاه آنها بوده امروز هم خبرنویسی و بسنده کردن به تبلیغ صرف؛ نقش و جایگاه آنها را تا نازل ترین حد ممکن سقوط داده است.
بهتر است که روابط عمومی های ادارات و سازمان های گلستان بویژه در حوزه خبر رسانی این وظیفه را به رسانه های رسمی واگذار و به نقش خود در ایجاد ارتباط مناسب با ارباب رسانه اکتفا کنند و به جای آن با استفاده از فناوری های نوین و نیروهای متخصص به کارهای عمیق علمی از جمله شناسایی آسیب های سازمانی ، شناخت مخاطبان و ذائقه آنها با انجام نظرسنجی های علمی ، ارایه اطلاعات صحیح و به موقع به مدیران، هدایت و مهندسی افکار عمومی و ارتباط دو سویه با ارباب رجوع و نظایر آن بپردازند.
در پایان خالی از گفتن نیست علیرغم این آسیب جدی هنوز معدودی از روابط عمومی های استان گلستان در قامت حرفه ای ؛ کارکرد مناسبی دارند که البته با چند گل بهار نمی شود.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.