به گزارش ایرنا، از روزهای آخر سال 97 که سیل گلستان را فرا گرفت تا همین چند روز قبل که نیروهای امدادی و عملیاتی حضوری پررنگ در مناطق سیل زده داشتند، کمتر کسی فکر و برنامه ای برای دوران سخت پساسیل داشت و تمام تمرکز و تلاش به خروج آب از شهرها محدود شده بود.
حالا که همه رفته اند و فقط مردم مانده اند و خودشان، یکی یکی پی به آسیب هایی می برند که هر کدامش به اندازه همان سیل زجرآور، دردناک و خطرآفرین است؛ مثل مشکلات بهداشتی که اگر خوب مدیریت نشود می تواند به بحرانی دیگر ختم شده و اتفاقات دلخراشی را رقم بزند.
یکی از نگرانی های سیل زدگان گلستان، مشکلاتی مانند هجوم حشرات و حیوانات موذی است که با گرم شدن تدریجی دما بویژه در آق قلا و گمیشان منطقه را مستعد ابتلا به انواع بیماری ها و مشکلات بهداشتی کرده است.
تعدادی از ساکنان مناطق سیل زده آق قلا و گمیشان در گفت و گو با ایرنا نگران تبعات تشدید گرما و افزوده شدن حشرات و بروز بیماری های عفونی و واگیر ناشی از آن هستند.
نداشتن سرپناه، اقامت مستمر در چادر و انباشت گل و لای به عنوان یکی از مراکز اصلی بروز میکروب و ازدیاد حشرات از جمله نگرانی های سیل زدگان است.
این مسائل نه تنها در اظهارات اهالی گمیشان و آق قلا طی گفتگو با خبرنگاران ایرنا مطرح می شود بلکه مسوولان محلی نیز آن را به زبان آورده و می آورند.
معاون فرماندار شهرستان گمیشان با تایید نگرانی هایی از این دست در سطح منطقه به هجوم حشرات در گمیش تپه و سایر روستاهای حاشیه گرگان رود اشاره کرد و گفت: اگرچه با گرم شدن هوا حشرات در مناطق سیل زده زیاد شد اما با اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای بویژه طی روزهای اخیر تعداد آن ها کمتر شده و دیگر کلونی های بزرگ که اغلب در مناطق غیر مسکونی و زراعی مشاهده می شد، وجود چندانی ندارد.
سید علیرضا حسینی اظهار داشت: نیروهای بهداشتی به همراه گروه های داوطلب مردمی و سپاه محله به محله در حال ارایه آموزش چگونگی مقابله با حشرات و اصول اولیه بهداشتی به مردم گمیشان هستند و اقلام مورد نیاز برای مبارزه با هجوم احتمالی حشرات را میان آن ها توزیع می کنند.
وی بیان کرد: علاوه بر این آموزش ها، آهک پاشی و سم پاشی محلات گمیش تپه (مرکز شهرستان گمیشان) و روستاهای مستعد به صورت مستمر در حال انجام است.
معاون فرماندار گمیشان با یادآوری دغدغه های ذهنی مردم و مسوولان منطقه افزود: رعایت مسایل بهداشتی برای خانوارهایی که به سبب ضعف استحکام خانه ها در چادر زندگی می کنند، بسیار مهم و ضروری است.
حسینی ادامه داد: در سیل اخیر فاضلاب خانگی و صنعتی مناطق بالادستی همراه سیل به گمیشان آمد و هر چند روان آب های آلوده از شهر تخلیه شد اما در برخی نقاط، گل و لای و رسوبات برجای مانده که دارای بار میکروبی و آلودگی هستند همچنان مشاهده می شود.
وی گفت: نظافت مناطق پیرامونی محل استقرار چادرها با دقت و وسواس در حال انجام است تا در نتیجه برجای ماندن این رسوبات شاهد شیوع بیماری واگیر در منطقه نباشیم.
معاون فرماندار گمیشان همچنین به گفته هایی مربوط به هجوم انواع مارها، حشرات و گزندگان به منطقه اشاره کرد و گفت: تاکنون گزارشی از هجوم مار یا جانوران موذی دیگر در منطقه دریافت نشده و وضعیت تحت کنترل است.
در همین پیوند فرماندار آق قلا هم به ایرنا گفت: عملیات کار مه پاشی و رفع آلودگی و خطر از محلات و مناطق سیل زده این شهرستان به صورت مداوم در حال انجام است تا پشه و دیگر حشرات باقیمانده در مناطق مسکونی از بین بروند.
امانگلدی ضمیر اظهار داشت: نیروهای خدماتی همچنان در حال نظافت جوی های آب، تخلیه نخاله های ساختمانی و گل و لای از شهر آق قلا هستند تا احتمال بروز هر گونه بیماری را به حداقل ممکن برسانند.
وی با اشاره به تلف شدن 140 راس دام سبک و بیش از 300 هزار قطعه طیور در سیل آق قلا گفت: لاشه تمامی این حیوانات با نظارت دامپزشکی در نقطه ای دور از شهر معدوم شد و نگرانی بهداشتی از این بابت وجود ندارد.
به گزارش ایرنا نگرانی مردم سیل زده گلستان فقط محدود به خراب شدن خانه ها و از میان رفتن اسباب زندگی نیست؛ آن ها البته سرِجای خود، اما همین مشکلات بهداشتی و معضلاتی مانند آن که ممکن است مغفول بماند، خود به اندازه آوار شدن یک سرپناه ممکن است مردم را دچار گرفتاری کند.
کمک رسانی مداوم در کنار شناسایی بهنگام آسیب ها و مقابله با آن ها، انتظار حداقلی مردم سیل زده گلستان است؛ آن ها طاقت گرفتاری دیگری را ندارند.
سیل زدگان گلستان مشکلات دیگری هم دارند که در گزارش های آتی به آن خواهیم پرداخت.
7333/3014/3091/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.