به گزارش خبرنگار ایرنا در مراسم آغاز عملیات اجرایی این بوستان که روز دوشنبه برگزار شد، شهردار گنبدکاووس گفت: بوستان دکتر بسکی در زمینی به مساحت 17هزار و 500 مترمربع و با پیش بینی اعتبار 30 میلیارد ریال توسط خانواده او ظرف دو سال احداث خواهد شد.
منصور طعنه گنبدی افزود: ساخت این بوستان که 2500 مترمربع ساختمان فرهنگی نیز در حاشیه آن درحال احداث است، به پاس زحمات دکتر بسکی برای پاسداشت محیط زیست و طبیعت، به نام این شخصیت فاخر نامگذاری می شود.
وی اضافه کرد: قرار است در این بوستان برای نخستین بار در استان گلستان و کشور، گونه درختان هیرکانی غرس شود که گامی برای احیا و توسعه این گونه جنگلی در منطقه است.
طعنه گنبدی گفت: بوستان دکتر بسکی دومین بوستان مشارکتی شهرداری گنبدکاووس است که با مشارکت بخش خصوصی احداث می شود و حضور مردم در چنین اقداماتی به توسعه فضای سبز شهری کمک می کند.
به گزارش ایرنا، فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این مراسم با تجلیل از زحمات دکتر بسکی در پاسداشت محیط زیست و طبیعت، احداث این بوستان را گامی مهم و ارزشمند در نشر فرهنگ احترام به محیط زیست که مورد تاکید پدر طبیعت ایران نیز هست، دانست.
عبدالقدیر کریمی از شهرداری و شورای اسلامی گنبدکاووس برای در اختیار قراردادن زمین برای احداث بوستان دکتر بسکی قدردانی کرد و آن را اقدام بسیار ارزشمند و نیز مقدمه ای برای تبدیل این شهر به شهر طبیعت دانست.
به گزارش ایرنا، دکتر غلامعلی بسکی معروف به پدر طبیعت و محیط زیست ایران متولد بهمن ماه سال 1310 در سبزوار بوده و یکی از هواداران برجسته محیط زیست و گیاه خواری است.
وی پس از اتمام دوره متوسطه قدیم در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته و ادامه تحصیل داد و در سال 1345 در رشته جراحی زنان از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد و بیمارستانی را در شهر گنبدکاووس تاسیس نمود.
دکتر بسکی در سال 1331 ازدواج کرد و اکنون چهار فرزند و 6 نوه دارد؛ پدر طبیعت ایران در سال 1349 سکونت در شهر را رها و در جنگل گلستان اقامت نمود و زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست و تبلیغ گیاه خواری کرد.
او در چند دهه اخیر فعالیت های گسترده ای در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط زیست انجام داد و چند سال پیش نیز بنیاد جهانی دکتر بسکی را با عنوان مکتب حرمت حیات با هدف حفظ محیط زیست راه اندازی کرد.
وی تاکنون بسیاری از اموال خود را صرف امور خیریه کرده که تاسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی، تاسیس مدرسه تیزهوشان و نیز خانه ریاضی استان گلستان و سرای گاندی (تیزهوشان فقیر در روستاها) و وقف 6 باب منزل مسکونی در مشهد از آن جمله است.
این پزشک حاذق و طرفدار محیط زیست در اواخر مهرماه 1392 دچار سکته خفیف مغزی شد و هم اکنون در بستر بیماری به سر می برد و قادر به تکلم نیست.
هم اکنون شهر گنبدکاووس با افزون بر 160 هزار نفر جمعیت واقع درشرق استان گلستان دارای 35 بوستان محله ای است که سرانه فضای سبز هر شهروند آن به گفته شهردار این شهر 10.2 مترمربع می باشد.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.