به گزارش روز جمعه ایرنا الله یار اسعدی اظهار داشت : یکی از اقدامات در نظر گرفته شده برای احیای خلیج گرگان، لایروبی کانال های منتهی به دریای خزر و تسریع در انتقال آب است که با 180 میلیارد ریال اعتبار و پس از موافقت محیط زیست، کانال چپاقلی به طول 2.5 کیلومتر، عمق 2 و عرض 80 متر لایروبی خواهد شد.
مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور چندی پیش در گرگان گفت: لایروبی این کانال برای احیای خلیج گرگان مصوبه کارگروه ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر است که با آب نگاری انجام شده باید این عملیات در کانال چپاقلی به عنوان یکی از مسیرهای منتهی به خلیج گرگان انجام شود.
حمید خلیلی افزود: بهترین مسیر برای لایروبی و ورود آب خزر به خلیج گرگان، کانال چپاقلی است که امیدواریم همکاری و اقدام مشترک سازمانهای بنادر و دریانوردی و محیط زیست منجر به بازگشت دوباره زندگی و حیات به خلیج شود.
خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان است.
این خلیج در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در گلستان و مازندران) به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است.
خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است.
7333/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.