به گزارش خبرنگار ایرنا، نعمت دیلم روز پنجشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی گنبدکاووس اظهار داشت: مشارکت همگانی برای احداث کتابخانه در مناطق شهری و روستایی و نیز ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی یک ضرورت است.
وی با اشاره به جنگ نرم دشمنان و تلاش آنان برای سرگرم کردن نسل جوان با مسائل پوچ و کم اهمیت، گفت: تشویق و ترغیب گروه های مختلف مردم بالاخص نسل جوان به مطالعه کتاب و کتابخوانی می تواند راهکاری مناسب برای مقابله جنگ نرم دشمنان باشد.
دیلم، به وضعیت کتابخانه های عمومی در گنبدکاووس و تعطیل شدن دو کتابخانه مصلی امام جعفر صادق (ع) و مسجد قائمیه این شهر درچند سال گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه این دو کتابخانه همچنان تعطیل بوده و هیچ جایگزینی حتی به صورت موقت نداشته اند.
وی بابیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور هیچ اعتباری برای احداث کتابخانه ندارد، تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت ادارات و نهادها، شوراها و دهیاران و نیز نیکوکاران می توان نسبت به احداث یا راه اندازی کتابخانه در مناطق شهری و روستایی اقدام کرد.
معاون مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان ادامه داد: تلاش می شود تا پایان امسال حداقل یک باب کتابخانه عمومی به صورت استیجاری یا مشارکتی به جای دو کتابخانه تعطیل شده در شهر گنبدکاووس با همکاری فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی این شهر راه اندازی شود.
دیلم گفت: درصورت تایید ساختمان پیشنهادی روستای حاجی قوشان گنبدکاووس توسط کمیته فنی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کتابخانه عمومی در این روستا راه اندازی و تجهیز خواهد شد.
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این جلسه با مهم دانستن موضوع کتاب و کتابخوانی درجامعه و با قدردانی از تلاش های مجموعه اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان، گفت: با وجود اقدامات نرم افزاری خوب درچند سال اخیر برای ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی اما در حوزه سخت افزاری اقدام چندانی نشده است.
فرهاد شیبک افزود: وجود تنها دو کتابخانه عمومی در شهر گنبدکاووس و یک باب در شهر مرزی اینچه برون و یکی هم در روستای کرند، زیبنده مردم با فرهنگ این شهرستان 350 هزار نفری نیست.
وی، احداث یک کتابخانه بزرگ مرکزی در گنبدکاووس را از مطالبات مردم این دیار دانست و گفت: 17 روستای بالای 2500 نفر جمعیت و 6 دهستان در این شهرستان داریم که می توان در هر یک از آنها حداقل یک کتابخانه عمومی راه اندازی کرد.
شیبک اضافه کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر و آستان امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس آمادگی راه اندازی کتابخانه مشارکتی را دارند که می توان از این ظرفیت و نیز از ظرفیت مدارس و مساجد هم برای ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده کرد.
به گزارش ایرنا، مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز دراین جلسه از وجود 149 کتابخانه در مدارس این شهرستان خبر داد و گفت: در حالی که 491 مدرسه داریم و در گذشته بیشتر مدارس کتابخانه و کتابدار داشتند اما از سال 88 به بعد با حذف پست کتابدار، کتابخانه های مدارس نیز تعطیل شدند.
کمال الدین نظرنژاد افزود: اکنون باید در احداث مدارس جدید به مساله اختصاص مکانی برای کتابخانه توجه و از ظرفیت افزون بر 70 هزار دانش آموز این شهرستان نیز برای ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده شود.
به گزارش ایرنا، رییس اداره کتابخانه های عمومی گنبدکاووس نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد هشت ماهه این اداره و اجرای 250 برنامه فرهنگی و هنری با موضوع کتاب و کتابخوانی دراین شهرستان، گفت: هم اکنون چهار کتابخانه عمومی گنبدکاووس 59 هزار و 26 جلد کتاب و 5235 عضو فعال دارد.
علیرضا مجاهدی راد افزود: در مدت هشت ماه گذشته تعداد 30 هزار و 942 جلد کتاب به اعضا امانت داده شده و تعداد اعضای فعال کتابخانه های عمومی گنبدکاووس نیز 96 درصد افزایش داشته است.
وی از آغاز چهارمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز خبر داد و گفت: گنبدکاووس پارسال با 7200 شرکت کننده رتبه برتر این جشنواره فرهنگی را کسب کرد.
مجاهدی راد، از واریز 560 میلیون ریال توسط شهرداری گنبدکاووس از محل نیم درصد بهای عوراض ساختمانی و واریز 30 میلیون ریال نیز توسط شهرداری اینچه برون از همین محل به حساب اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان در سال گذشته خبر داد و از این دو نهاد خدماتی قدردانی کرد.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
1860/3039/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.