سازمان دامپزشکی، نتیجه آزمایش سم‌شناسی رو نمونه‌های اخذ شده از لاشه ۲۰۰ کل و بز و قوچ و میش را که دهم فروردین سال جاری در دشت میرزابایلو واقع در پارک ملی گلستان کشف شده بودند اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، دهم فروردین ماه بود که خبر و تصاویر کشف لاشه ده‌ها کل و بز و قوچ و میش در دشت میرزابایلو واقع در پارک ملی گلستان مورد توجه رسانه‌ها و فعالان محیط زیست قرار گرفت.

مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، در همان روز‌های نخست، علت مرگ این حیوانات را سرمای هوا اعلام کرد، توضیحاتی که از سوی فعالان محیط زیست غیرقابل قبول دانسته شد. حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست هم احتمال مسمومیت عمدی حیوانات را متحمل دانست و تشخیص قطعی علت مرگ را به اعلام نتایج آزمایش از سوی سازمان دامپزشکی منوط دانست. حالا هم چند روزی است، انتشار تصاویر کشف لاشه‌های وحوش پارک ملی گلستان با این توضیح که علت مرگ حیوانات، سم‌پاشی‌های صورت گرفته به منظور مبارزه با ملخ‌ها بوده است. اعتراضات کاربران را نسبت به سم‌پاشی‌ها به همراه داشته است.

اما حالا نتیجه آزمایش‌های صورت گرفته روی نمونه‌های اخذ شده از لاشه‌های وحوش پارک ملی گلستان حاضر شده و بر اساس این نتایج، کریم امیری، معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی می‌گوید: نمونه‌های بافتی که برای آزمایش در اختیار داشتند فاسد شده بوده و به همین دلیل علت دقیق مرگ را نشان نمی‌دهند. اما آنچه واضح است این است که ابتلای این حیوانات به سه بیماری شاربن و طاعون (PPR) و اکتیما کاملا منتفی است.

وی ادامه داد: نتیجه آزمایش سم‌شناسی هم منفی از آب درآمد و احتمال مسموم شدن حیوانات مردود است.
 
کریمی با بیان اینکه شواهد کلینیکی با بیماری براکسی مطابقت دارد گفت: براکسی یک بیماری غیرواگیر و صد در صد کشنده است که عامل آن کلوستریدیوم‌هایی (نوعی از باکتری‌های بی‌هوازی) هستند که به طور طبیعی در تعداد اندک در دستگاه گوارش نشخوارکنندگان وجود دارند، اما بر اثر عواملی مانند خوردن علوفه یخ‌زده یا تیغ‌دار که در شکمبه حیوانات ایجاد خراش و زخم می‌کند تکثیر می‌شوند و تولید سم کرده، به مسمومیت داخلی و نهایتا به مرگ حیوان منجر می‌شوند.
 
وی افزود: فساد نمونه‌هایی که برای آزمایش در اختیار ما قرار گرفته، امکان انجام اقدامات فراتر را برای تشخیص علت مرگ این حیوانات از بین برده است، اما آنچه واضح است تغییر در رژیم غذایی این حیوانات به بروز بیماری غیرواگیر براکسی و مرگ حیوانات انجامیده است.
 
اینکه چه تغییری در رژیم غذایی حیوانات دشت میرزابایلوی پارک ملی گلستان رخ داده و این شبهه که آیا برای تغذیه وحوش از علوفه یخ‌زده‌ای استفاده شده که مرگشان را رقم زده یا نه پرسش‌هایی است که انتظار می‌رود مسئولان محیط زیست برای آن‌ها پاسخی شفاف داشته باشند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.