به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا باقری روز چهارشنبه درجمع خبرنگاران گفت: این خسارت ها به تاسیسات داخل 40 روستا و بیشتر شامل 'تخریب آسفالت معابر و یا رانش و فرونشست آن، جداول هدایت آب های سطحی، بوستان ها و تخریب ابنیه و پل ها' بوده است.
وی افزود: علاوه بر خسارت به زیرساخت ها، براساس اعلام اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گنبدکاووس 12 دهنه پل جاده های روستایی بخش مرکزی این شهرستان دچار خسارت با برآورد اولیه 123 میلیارد ریال شدند.
باقری اضافه کرد: بر اساس اعلام جهاد کشاورزی گنبدکاووس هم تعداد 30 دهنه پل واقع در جاده های بین مزارع و برخی زهکشی های این شهرستان در بخش مرکزی دچار خسارت با برآورد اولیه 50 میلیارد ریال شدند.
وی با بالا ارزیابی کردن خسارت های وارده به اراضی زراعی و باغی بخش مرکزی گنبدکاووس نیز گفت: بر اثر سیل و آبگرفتگی مزارع از 21 هزار هکتار از مزارع این این شهرستان به صورت 100 درصد تخریب شدند که افزون بر 80 درصد آن در این بخش واقع است.
بخشدار مرکزی گنبدکاووس به خسارت های بخش مسکن روستاهای این بخش نیز اشاره کرد و گفت: از مجموع 133 روستای دارای کد شناسایی بخش مرکزی، واحدهای مسکونی 128 روستا براثر بارش های شدید، ورزش باد و توفان، آبگرفتگی و جاری شدن سیل از یک تا ده ها واحد مسکونی دچار خسارت شدند که هنوز آمار رسمی و تایید شده آن ازسوی بنیاد مسکن این شهرستان اعلام نشده است.
باقری افزود: تاکنون در بخش خسارات مسکن، دو لیست ازسوی دهیاران به بنیاد مسکن گنبدکاووس اعلام شده که تا رسیدگی و بازدید از لیست اول انجام و لیست دوم نیز در نوبت بازدید قرار دارد.
وی با اشاره به بالا بودن حجم پرونده های تشکیل شده ازسوی مردم، از آسیب دیدگان درخواست صبوری کرد تا کارشناسان بنیاد مسکن نسبت به بازدیدها اقدام نمایند.
باقری همچنین از وجود سه رودخانه فصلی 'بایرام شالی، قره تکن و آلماکلی' در دهستان باغلی مرامه بخش مرکزی گنبدکاووس خبر داد که از رودخانه 'قره سو' شهرستان رامیان در بالادست این دهستان سرچشمه می گیرد و هرساله خسارات زیادی به اراضی زراعی آن وارد می کند.
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از خسارات این سه رودخانه، اجرای طرح های آبخیزداری در مناطق بالادست، اصلاح ابنیه های پیش بینی شده برای خروج آب و نیز لایروبی مستمر این رودخانه ها امری ضروری است.
بخشدار مرکزی گنبدکاووس به وجود 38 نقطه جمعیتی در این بخش نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون از 17 نقطه جمعیتی این بخش گزارش خسارت رسیده که باید برای جبران خسارت آن تصمیم گیری شود.
بخش مرکزی شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس با 133 روستای دارای کد شناسایی و 38 نقطه جمعیتی، با جمعیت 169 هزار نفر بزرگترین بخش در استان گلستان از نظر تعداد روستا و جمعیت به شمار می رود.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.