ابوالفضل رشیدیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: در سال 83 و بر اساس توافق روستاییان صفی آباد، مقرر شد با در اختیار گذاشتن زمین برای ساخت و ساز واحد مسکونی و اعطای تسهیلات کم بهره، این روستا به دلیل رانش زمین به محل جدید منتقل شود.
وی افزود: ساخت و سازها تا سال 85 به پایان رسید و بر اساس توافق صورت گرفته، می بایست خانه های روستای قبلی تخریب و زمین های این منطقه برای کاشت درخت مورد استفاده قرار گیرد که این اتفاق تاکنون رخ نداده است.
وی گفت: در همان مقطع زمانی به دلیل کوچ روستاییان، انشعابات آب و تلفن این منطقه قطع شد ولی به دلیل فعالیت تعداد اندکی از روستاییان در این منطقه قطع برق از سوی اداره متولی تا روز گذشته صورت نپذیرفت.
رشیدیان بیان کرد: به دلیل بارش های اخیر، حرکت رانشی زمین در این منطقه شدت گرفته و سکونت در آن غیر قانونی و نا امن است و در همین راستا بر اساس تذکر بنیاد مسکن، روز گذشته اداره برق، انشعاب برق این منطقه را قطع کرد که با اعتراض چند نفر که در این محل مبادرت به نگهداری دام می کردند روبرو شد.
رشیدیان با اشاره به اعتراض برخی روستاییان که براساس توافق صورت گرفته، کوچ کرده اند، تصریح کرد: از آنجایی که 540 خانوار به محل جدید منتقل شده اند، به دلیل حضور 10 خانوار در محل قبلی، روستاییان کوچ کرده نیز خواهان استفاده از زمین های قبلی خود می باشند که این می تواند باعث بروز خطرات و حوادث جبران ناپذیر شود.
رئیس بنیاد مسکن مینودشت تصریح کرد: دستگاه های مربوطه باید تلاش کنند ضمن اجرای قانون، از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.
وی افزود: از این موقعیت سوء استفاده هایی نیز شده و شاهد برخی ویلاسازی ها و فروش غیرقانونی زمین به شهرنشینان در منطقه رانشی هستیم که می تواند بستر حوادث جبران ناپذیری باشد.
در همین رابطه چند تن از افرادی که در محل قبلی روستای صفی آباد همچنان فعالیت می کنند صبح امروز با حضور در فرمانداری مینودشت به خبرنگار ایرنا گفتند: جابجایی روستا را قبول داریم ولی محلی برای نگهداری دام های خود نداریم و این موضوع ما را تحت فشار قرار داده زیرا منبع در آمدی جز دامپروری نداریم و انتظار داریم در این رابطه، چاره ای اندیشیده شود.
برخی از روستاییان در محل جدید روستای صفی آباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اعتراض به وضعیت کنونی بیان کردند: چرا باید تقریبا همه روستاییان به محل جدید کوچ کرده و دام ها را در خانه های خود نگهداری نمایند ولی تنها چند نفر ضمن داشتن واحد مسکونی در منطقه جدید، همچنان از زمین های قبلی خود هم بهره مند باشند.
این افراد گفتند: در صورت عدم جلوگیری از ادامه سکونت چند خانوار باقی مانده در محل سابق روستای صفی آباد، ما نیز برای استفاده از زمین های قبلی خود اقدام می کنیم.
روستای صفی آباد از توابع شهرستان مینودشت در سال 83 به دلیل رانشی بودن با درخواست خود روستاییان با اعطای زمین و تسهیلات ارزان قیمت به محل دیگری در همان حوالی انتقال یافت ولی با گذشت حدود 15 سال، حدود 10 خانوار ضمن بهره مندی از زمین و تسهیلات اعطایی همچنان در محل قبلی نیز سکونت دارند.
شهرستان مینودشت با 86 هزار نفر جمعیت در شرق گلستان قرار دارد.
9433/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.