به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالقدیر کریمی روز شنبه در نشست خبری اعضای ستاد مدیریت بحران گنبدکاووس با موضوع سیل و خسارت های آن، اظهار داشت: این میزان خسارت توسط کارشناسان ادارات و نهادهای مختلف، تاکنون برآورد شده است.
وی گفت: واحدهای مسکونی و تجاری درمناطق شهری و روستایی، بخش کشاورزی، حوزه بهداشت و درمان، مخابرات، تاسیسات شهرداری، آب و فاضلاب شهری و روستایی، راه های ارتباطی، برق، گاز و عشایر، بخش صنعت و معدن و محیط زیست از جمله بخش های آسیب دیده در جریان سیل امسال بوده است.
کریمی بابیان اینکه تاکنون هیچ اعتباری برای جبران خسارت های وارده ناشی از آبگرفتگی و سیل امسال به گنبدکاووس اختصاص نیافته است، اضافه کرد: البته مبالغی در قالب تنخواه در اختیار فرمانداری های گلستان برای هزینه های جاری اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد: دولت اعتبارات و تسهیلات ویژه ای برای جبران خسارت های سیل امسال در چند استان کشور از جمله گلستان پیش بینی کرده که بزودی پرداخت آن به آسیب دیدگان آغاز می شود.
فرماندار ویژه گنبدکاووس با قدردانی از اعضای ستاد مدیریت بحران این شهرستان در انجام صحیح وظایف محوله به دور از موازی کاری و حاشیه سازی، گفت: عملکرد موفق مدیران این شهرستان تحت فرماندهی واحد سبب شد تا بسیاری از مدیران کشوری که برای بازدید از گنبدکاووس آمده بودند، ابراز رضایت داشته باشند.
کریمی افزود: موفقیت در مدیریت بحران درحالی به دست آمد که گنبدکاووس نخستین شهر سیل زده کشور بود که تنها با امکانات و تجهیزات شهرستانی موفق به کاهش خسارت ها و مدیریت بحران شد.
وی اضافه کرد: براثر بارش های شدید در روزهای پایانی سال گذشته که منجر به طغیان رودخانه ها شد، برخی نقاط شهری و 15 روستای این شهرستان با مجموع جمعیت تقریبی 88 هزار نفر دچار آبگرفتگی و جاری شدن سیل شدند.
کریمی بابیان اینکه درمجموع علاوه بر نقاط شهری، زیرساخت های 40 روستای گنبدکاووس درجریان سیل دچار خسارت شدند، گفت: براساس گزارش بنیاد مسکن تاکنون صاحبان 10 هزار واحد مسکونی درخواست خسارت داده اند که تاکنون 4942 درخواست مورد تایید قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: از واحد های مسکونی دچار خسارت شده 1070 واحد نیاز به احداث مجدد و 3872 واحد نیز نیاز به تعمیرات دارد که بزودی با پرداخت کمک ها و تسهیلات پیش بینی شده، عملیات ساخت و ساز و تعمیرات این واحدها شروع می شود.
به گزارش ایرنا، شهردار گنبدکاووس، مدیر شبکه بهداشت و درمان، مدیر جهاد کشاورزی، رییس جمعیت هلال احمر و بخشدار مرکزی این شهرستان نیز در این نشست گزارشی از خسارت ها و فعالیت های حوزه مسئولیت خود در زمان سیل امسال ارائه دادند.
به گفته منصور طعنه گنبدی شهردار گنبدکاووس کار پرداخت خسارت واحدهای مسکونی و تجاری آسیب دیده این شهر در مرحله اول با پرداخت 50 تا 60 میلیارد ریال باحضور نمایندگان شرکت بیمه طرف قرار داد از اواخر هفته جاری یا اوایل هفته آینده آغاز می شود.
وی افزود: تاکنون کار بازدید از 3800 واحد مسکونی و تجاری آسیب دیده شهر گنبدکاووس انجام شده و همچنان بازدیدها متناسب با درخواست شهروندان انجام خواهد شد.
دکتر فرها بدیعی مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز دراین جلسه از ویزیت 4500 نفر از آسیب دیدگان توسط تیم های پزشکی این مرکز در جریان سیل امسال خبر داد و گفت: از این پس ارائه خدمات پزشکی به روستائیان آسیب دیده از طریق سیستم ارجاع الکترونیکی انجام می شود.
وی افزود: تیم های پزشکی، مشاوره و و بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان همچنان درحال ارائه خدمات به سیل زدگان مناطق شهری و روستایی بوده و نظارت های لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری های واگیر با انجام آهک و سم پاشی درحال انجام است.
اصغر نودهی رییس جمعیت هلال احمر گنبدکاووس نیز با قدردانی از کمک های خیرین به حادثه دیدگان سیل امسال گفت: نیکوکاران و موسسات دولتی و غیردولتی در مجموع 15 میلیارد ریال به سیل زدگان این شهرستان کمک غیر نقدی کردند.
وی افزود: جمعیت هلال احمر گنبدکاووس درمجموع به 1631 خانوار شامل 1009 خانوار شهری و 612 خانوار روستایی با جمعیت 22 هزار و 609 نفر خدمات ارائه کرد.
غلامعلی نورا مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس نیز دراین نشست از خسارت 2100 میلیارد ریالی سیل به بخش های مختلف کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: به دلیل مصوبه ستاد مدیریت بحران گلستان و باهدف جلوگیری از خسارت به مردم، بخش زیادی از آب ها به سمت اراضی زراعی هدایت شد که این امر خسارات این بخش را زیاد کرد.
وی افزود: با این حال درجریان سیل امسال 21 هزار هکتار از اراضی زراعی گنبدکاووس دچار خسارت شده و 1261 راس دام سبک، 231 راس دام سنگین و 46 هزار قطعه مرغ نیز دراین شهرستان تلف شدند.
وی با تاکید برضرورت لایروبی رودخانه ها اصلی و فرعی گنبدکاووس اضافه کرد: هم اکنون بستر رودخانه های فصلی با بستر اراضی زراعی برابر شده و درصورت کمترین بارش جدید، اراضی زیر آب می روند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.