دکتر سراج الدین عارف نیا دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به اینکه برخی منابع از جمله کارشناسان هلال احمر به مواردی از بیماری در گنبد، آق قلا و گمیشان مانند سالک اشاره کرده اند؛ اظهار داشت: امور پزشکی و شناخت بیماری یک کار تخصصی است و چه بهتر این کار به اهل فن واگذار شود و از مردم هم انتظار داریم به اظهارات افراد غیرمتخصص و شایعات توجهی نکنند و خبرها را از منابع معتبر دریافت کنند.
وی در خصوص سالک گفت: این بیماری مربوط به پشه است که بیشتر در تابستان رخ می دهد و منطقه گنبدکاووس و مراوه تپه در شرق گلستان مستعد این بیماری است و تاکید ما بیشتر در بستر پیشگیری انجام می شود.
وی افزود: برخی بیماری ها با رعایت نکات بهداشتی در ارتباط مستقیم است مثلا زمانی که در یک کمپ اسکان با جمعیت زیاد امکانات بهداشتی در حد استاندارد نیست و یا افراد مستقر خودشان مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند وقوع بیماری دور از انتظار نیست.
وی اضافه کرد: بر همین اساس نمی توان انتظار داشت در یک مرکز اسکان سیل زدگان که چند هزار نفر سکونت دارند رعایت بهداشت به اندازه یک خانه یا خانواده چندنفره انجام شود با این وجود تاکنون موردی از بیماریهای واگیر و سخت علاج در هیچیک از نقاط سیل زده گلستان حتی مناطق پرتراکم و یا آسیب دیده از سیل گزارش نشده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: برخی بیماری های شایع که در مناطق سیل زده گزارش شده در فصول عادی سال و در همه جا رخ می دهد و اینکه اکنون در شرایط بحران دیده شده موضوع عجیبی نیست و با یک درمان ساده قابل رفع است.
عارف نیا گفت: در خصوص گسترش پشه های ناقل بیماری سالک که شیوع آن با شروع گرما محتمل است؛ سمپاشی و مه پاشی آب های سطحی باید انجام شود که طبق برنامه صورت می گیرد.
وی افزود: در مناطق سیل زده گلستان احتمال شپش، گال، مشکل گوارش و سایر بیماری های این چنینی که آندیمیک هستند وجود دارد و این موارد در شرایط غیر بحران هم خود را نشان می دهد که ناشی از رعایت نکردن بهداشت فردی در یک جمع بزرگ است.
وی اضافه کرد: آموزش سیل زدگان در کمپ ها و محل های اسکان اضطراری گلستان را آغاز کرده ایم و تاکنون بیش از 50 هزار بسته آموزشی - بهداشتی توزیع شده که در آن مواردی همچون مارگزیدگی، آهک پاشی، انگل زدایی، روش های بازگشت به منزل، رعایت نکات ایمنی و غیره آموزش داده می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: اکنون شرایط زندگی در برخی مناطق استان به سبب حادثه تغییر کرده و مردم به لوازم بهداشتی شخصی خود دسترسی ندارند که باید بیشتر مراقب بود هر چند از طریق رابطین اقدام به توزیع نوار بهداشتی، پوشاک، شیرخشک، ویتامین، مکمل غذایی و اقلام لازم بین سیل زدگان کرده ایم.
عارف نیا تاکید کرد: انتظار داریم در این شرایط مردم بیشتر رعایت کنند مثلا در مناطق سیل زده حتی اگر آب شهری وصل است آن را قبل از استفاده بجوشانند.
به گزارش ایرنا باوجود گذشت حدود 20 روز از سیل گلستان هنوز مناطق وسیعی از استان بویژه در محدوده شهرستانهای آق قلا و گمیشان غرقاب است و زندگی مردم عادی نیست.
46 گروه پزشکی ثابت و سیار از سوی دانشگاه علوم پزشکی گلستان و دهها اکیپ درمانی توسط ارتش و سپاه در بیمارستان های صحرایی مناطق مختلف سیل زده استان تمام خدمات حتی دارو و عمل جراحی را رایگان ارایه و انجام می دهند.
3014/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.