هادی درفشی روز دوشنبه در بازدید از بخش کوهسارات شهرستان مینودشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی بارش های مداوم اخیر در گلستان، بروز آبگرفتگی و سیلاب دور از انتظار نبود اما مشکلات در مناطق کوهستانی به شکل رانش زمین به وجود آمد و در این استان 25 روستا با این مشکل روبرو هستند.
وی افزود: روستای قلعه قافه در شهرستان مینودشت نیز با رانش گسترده مواجه شده و 188 واحد مسکونی باید به صورت قطعی از این منطقه جابجا شوند.
معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استان‌های بنیاد مسکن کشور افزود: تیمی از پژوهشگاه بنیاد مسکن به منطقه اعزام شده اند تا با توجه به شرایط موجود، مناطق و زمین های مناسب برای احداث واحدهای مسکونی جدید را مشخص کرده و برای کمک به این افراد وام های کم بهره و قرض الحسنه نیز اعطا می شود.
وی افزود: سیلاب و روان آب ها بخش های قابل توجهی از برخی شهرستان های استان گلستان را در بر گرفته است که با فروکش کردن آن، بنیاد مسکن برای ارزیابی میزان خسارت وارده به منازل و یاری به سیل زدگان به سرعت وارد عمل خواهد شد.
درفشی بیان کرد: براساس برآورد های اولیه بالغ بر 17 هزار واحد مسکونی و تجاری در سطح گلستان دچار خسارت شده اند که از این بین هفت هزار واحد باید نوسازی شود و مابقی نیز نیاز به تعمیر و مستحکم سازی دارد که البته در دو شهرستان آق قلا و گمیشان پس از فروکش کردن آب، بررسی ها انجام خواهد شد.
معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استان‌های بنیاد مسکن کشور گفت: برای ارزیابی سریعتر خسارت ها 12 ستاد در استان گلستان تشکیل شده و بیش از 16 هزار واحد مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته و همین مقدار پرونده نیز جهت انجام اقدامات لازم تشکیل شده است.
وی افزود: تمام تلاش ها را برای شروع سریع فعالیت بازسازی منازل تخریبی به کار می گیریم و با پیش بینی های صورت گرفته، در 6 ماه آینده ساخت منازل روستایی به پایان خواهد رسید و در مناطق شهری نیز می توانیم این قول را بدهیم که تا قبل از پایان سال جاری کار بازسازی را خاتمه دهیم.
درفشی گفت: در حال حاضر 21 استان درگیر مسائل سیلاب هستند و بنیاد مسکن به دلیل تجربه و سازماندهی خاص خود در زمینه بازسازی و ساخت و ساز واحدهای مسکونی برای مردم خصوصا در روستاها با تمام قوا حضور دارد.
وی خاطرنشان کرد: منابع لازم از سوی دولت در نظر گرفته شده و مشکل خاصی برای احداث واحدهای جایگزین نیست و چنانچه پیگیری ها برای دریافت وام از سوی مردم و آهن آلات لازم برای بازسازی ها فراهم باشد، به سرعت وضعیت مسکونی سیل زدگان سامان خواهد یافت.
به گزارش ایرنا، رییس بنیاد مسکن مینودشت نیزدر این بازدید با اعلام اینکه در این شهرستان 1370 واحد مسکونی خسارت دیده و 900 واحد نیاز به بازسازی کامل دارند، گفت: تخریب 200 واحد بر اثر رانش زمین بوده است.
ابوالفضل رشیدیان افزود: روستاهای قلعه قافه و برنجون بیشتری میزان خسارت ناشی از بارش های اخیر و رانش زمین متحمل شده اند.
شهرستان مینودشت با 85 هزار نفر جمعیت در شرق گلستان قرار دارد.
9433/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.