به گزارش شنبه ایرنا سیلاب و آبگرفتگی های امسال در گلستان که همچنان ادامه دارد باعث خسارت و مشکلات زیادی در بخش های مختلف استان بویژه شهرستان های آق قلا و گمیشان شده است.
در حالیکه هواشناسی از استمرار بارندگی در گلستان خبر داده است؛ مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: پرآبی کنونی رودخانه های منطقه ناشی از ذوب برف در ارتفاعات است و اگرچه خطر آبگرفتگی محتمل بوده اما انتظار وقوع سیلاب مخرب را نداریم.
علی نظری افزود: اکنون سرریز سد بوستان در کلاله 11 متر مکعب در ثانیه، گلستان در گنبد 85 و سد وشمگیر در آق قلا حدود 100 مترمکعب در ثانیه است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان هم گفت: باوجود آغاز بارندگی مجدد؛ تردد تنها در برخی مسیرهای دچار سیلاب و آبگرفتگی استان بسته است و در دیگر جاده ها آمد و شد جریان دارد.
مهدی میقانی اظهار داشت: مسیر بندرترکمن به روستای یساقی و آق قلا به مرز ترانزیتی اینچه برون در شمال گلستان همچنان مسدود است.
وی ادامه داد: با توجه به احداث پل های موقت و با تلاش راهداران و نیروهای مسلح مستقر در منطقه، مسیرهای گرگان - آق قلا، خواجه نفس - گمیشان و آق قلا - گمیشان تنها برای تردد خودروهای راهداری، امدادرسان و محلی باز است.
همچنین مشاهدات خبرنگار ایرنا از آق قلا حاکیست که پس از فروکش کردن نسبی سطح آب در خیابان های اصلی شهر با آغاز مجدد بارش ها مجددا برخی مناطق را روان آب فراگرفته است.
تا روز گذشته در بخش های کل آباد، حکیم آباد و عیدگاه آق قلا حدود یک متر آب وجود داشت اما اینک در خیابان امام خمینی شمالی منتهی به کل آباد سطح آب افزایش چشمگیر داشته و این روند به سمت میدان قدس در جریان است.
افزایش مجدد سطح آب و همراهی آن با فاضلاب شهری باعث شیوع بوی تعفن و لجن در برخی مناطق شهر آق قلا شده است.
در همین رهگذر فرماندار گُمیشان گفت که روان آب دوباره به این شهرستان رسیده اما هدایت آن از طریق کانال های ایجاد شده شامل 'ملت، رهبری، صفاایشان و مردمی' و لایروبی گرگان رود به سمت دریا در حال انجام است.
امیرشیر توماج افزود: اکنون آب خروجی از چهار کانال 100 متر مکعب در ثانیه و گرگان رود 130 متر مکعب در ثانیه است.
وی از اقدام به موقع نیروهای نظامی اعم از سپاه، بسیج و ارتش و دستگاه های اجرایی گلستان در هدایت آبگرفتگی گمیشان به سمت دریای خزر قدردانی کرد و گفت: پمپ های تخلیه آب در اختیار شهرداری قرار گرفته تا آب منازل به سمت غرب شهر هدایت شود.
توماج، بیشترین آبگرفتگی کنونی را در شرق گمیشان بیان کرد و اظهار داشت: اکنون آب، برق و تلفن در منطقه وصل بوده و راه ارتباطی موقت گمیش تپه به خواجه نفس نیز برقرار است.
به گزارش ایرنا استان گلستان در آخرین روزهای سال 97 با یکی از کم نظیرترین بارش های تاریخ خود مواجه بود بطوریکه برابر داده های هواشناسی در نقاط مختلف این استان بین 74 تا 353 میلی متر باران بارید.
این میزان بارندگی در ارتفاعات و نقاط بالادستی سدهای گلستان از جمله گالیکش، مینودشت، آزادشهر و رامیان بین 220 تا 353 میلی متر در مدت زمان کوتاهی بوده است ضمن اینکه حجم زیادی از برف ماندگار قبلی را نیز ذوب کرد.
بارش شدید باران در گلستان باعث سر ریز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق قلا شد که به دنبال آن سیل از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان بخش های وسیعی از شمال و غرب گلستان را به زیر آب برد.
بسیاری از شهرها و روستاهای گلستان بویژه آق قلا و گُمیشان آسیب جدی دیده و 3 هزار نفر کارگر بر اثر تخریب و تعطیلی واحدهای تولیدی و خدماتی منطقه بیکار شده اند ضمن اینکه 9 نفر در نقاط مختلف استان جان باختند.
3014/6204/1648/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.