به گزارس روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه پس از ورود به استان گلستان عازم روستای چن سبلی در شهرستان آق قلا شد و از این منطقه که در اثر سیل و آبگرفتگی دچار خسارت شده دیدن کرد.
رئیس جمهور در این بازدید با توضیح وزیر کشور و دیگر مسوولان ذیربط در جریان روند اقدامات در راستای امداد رسانی و اسکان موقت مردم و تلاش‌های انجام شده برای رفع مشکلات و جبران خسارت‌های ناشی از سیل در این منطقه قرار گرفت.
دکتر روحانی همچنین در فضایی صمیمی با مردم گفتگو و پس از اطلاع از مسائل و مشکلات آنان دستورات لازم را در راستای ارائه خدمات هرچه بهتر به مردم در زمینه‌های گوناگون به مسئولان ارائه کرد.
واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، علوی وزیر اطلاعات، اردکانیان وزیر نیرو، حجتی وزیر جهاد کشاورزی، نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اسلامی وزیر راه و شهرسازی، نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و تابش رئیس بنیاد مسکن ، رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند.رییس جمهوری را در این سفر همراهی می کنند
بارش شدید باران 28 و 29 اسفند 97 در گلستان باعث سر ریز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق قلا شد که به دنبال آن سیل از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان بخش های وسیعی از شمال و غرب گلستان را نیز به زیر آب برد.
برای مقایسه میزان بارندگی اخیر در گلستان باید گفت که میانگین بارندگی سالانه استان 450 میلی متر است اما با آغاز فعالیت سامانه سرد و بارشی اخیر بیش از 315 میلی متر باران در کمتر از دو روز بارید ضمن اینکه ارتفاع برف در مناطق کوهستانی منطقه به 1.5 متر رسید.
بر اثر این سیل و برابر آخرین آمار تاکنون به 17 هزار و 800 خانه مسکونی مردم گلستان خسارت جدی وارد شده که دست کم 2 هزار و 800 واحد آن نیازمند نوسازی است.
سیل و حوادث ناشی از آن نظیر تخریب منازل و واژگونی قایق تاکنون جان 4 نفر را در گلستان گرفته است.
شهرهای آق قلا، گُمیشان، گنبد، سیمین شهر و بسیاری از روستاهای این مناطق گلستان بیشتر از سایر نقاط استان بر اثر وقوع سیل آسیب جدی دیده اند.
تلف شدن 2 هزار و 200 راس دام سبک، 20 راس دام سنگین و اسب و افزون بر 700 هزار قطعه مرغ، نابودی بخش های وسیعی از مزارع و باغات، مرغداری ها، دامداری ها و مراکز آبزی پروری، خسارت یکهزار و 500 میلیارد ریالی به زیرساخت ها و حوزه تاسیسات آبی و بیکار شدن 3 هزار نفر ناشی از آسیب و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله بخشی خسارت های سیل گلستان تاکنون است و روند تخریب ها همچنان ادامه دارد.
گفتنی است دکتر روحانی رییس جمهوری آذرماه سال گذشته نیز با همراهی دیگر اعضای کابینه دولت سفر دو روزه کاری به استان گلستان داشت.
سفر استانی سال 93 و حضور در جمع خانواده های 42 نفر جان باخته معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر دیگر سفرهای دکتر روحانی به گلستان طی مدت ریاست جمهوری بوده است.
به گزارش ایرنا گلستان یکی از استان های مستعد سیل کشور است که در سال های گذشته همواره شاهد بروز این پدیده طبیعی همراه با تلفات فراوان بوده است.
بزرگترین سیل این استان در بیستم مرداد ماه 1380 و بیستم مرداد 1381 رخ داد که در آن بیش از 300 نفر جان خود را از دست دادند و خسارت های سنگین زیادی به بخش های گوناگون استان وارد شد.
اقلیم جغرافیایی خاص و اختلاف شدید ارتفاع نقاط مختلف گلستان باعث تشدید خسارت های سیل منطقه می شود که به باور کارشناسان اجرای طرح های آبخیزداری، احداث سد و اجرای فنی تر و دقیق تر طرحهای عمرانی همچون جاده سازی راهکار کاهش خسارات و تلفات سیل گلستان است.
گلستان افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود 1.9 میلیون نفر جمعیت آن در سطح 14 شهرستان منطقه زندگی می کنند و اقتصاد آن بر کشاورزی متمرکز است.
3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.