رضا اردکانیان در جلسه شنبه شب شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان به ریاست معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: پس از این هشدارها بلافاصله دستورات لازم به شرکت ‌های مسئول داده شده و از همان زمان اقدامات لازم در این بخش صورت گرفت.
وی اظهار داشت: در استان گلستان سه سد با ظرفیت 80 میلیون مترمکعب وجود دارد که در فاصله زمانی حدود 48 ساعت به میزان 70 درصد کل بارش یک سال استان بارندگی رخ داد و در همین بازه زمانی کوتاه ورودی 112 میلیون مترمکعبی به سد گلستان که حجم مخزن آن 48 میلیون مترمکعب است، ثبت شد.
وی افزود: به فرض محال اگر امکاناتی و دریچه‌ هایی داشتیم که می‌ توانستیم بلافاصله سد را خالی کنیم باید در یک فاصله زمانی کوتاه 2 بار مخزن خالی و پر می شد که همین امر حجم بسیار وسیعی از سیلاب را ایجاد می‌ کرد.
وزیر نیرو گفت: بنابراین از زمان دریافت هشدار بلافاصله اقدامات لازم در این بخش انجام شده و در سد گلستان با ظرفیت نرمال 48 میلیون متر مکعب حدود 73 میلیون متر مکعب آب نگهداری شده، اما شدت بالای بارش به همراه طول دوره بالای بارندگی موجب بروز خسارت‌ هایی شد.
اردکانیان گفت: وقوع خشکسالی نباید تصوری ایجاد کند که نیازی به رودخانه ‌هایی با پهنای بزرگ وجود ندارد زیرا سیلاب ‌ها با دوره بازگشت‌ شان تعریف می‌ شوند و براساس برآوردهای اولیه احتمالا همین سیلاب با دوره بازگشت پنجاه ساله بوده که این امر حاکی از بزرگی این سیل است.
وی اضافه کرد: مسیر رودخانه ‌ها باید به موقع لایروبی شود، مسیل‌ ها باز باشد، تعرضی به آنها صورت نگیرد و ساخت و سازها باید متکی بر ضوابط باشد.
وزیر نیرو با تشریح آخرین وضعیت آب و برق مناطق سیل زده گلستان گفت: با وقوع سیلاب حدود 400 روستا در معرض آسیب بودند که بلافاصله با قطع برق و سیستم آب شرب مواجه شدند و هم اکنون با تلاش ‌های صورت گرفته مشکل بخش زیادی از این روستاها برطرف شده و در روستاهای باقی مانده به دلیل این که معبری برای دسترسی به آنها وجود نداشته، نتوانستیم تجهیزات لازم را راهی کنیم ولی در تلاش هستیم مشکلات این مناطق بزودی برطرف شود.
اردکانیان خاطرنشان کرد: در بخش آب شرب نیز حدود 400 روستا دچار مشکل شده بودند که در حال حاضر مشکل 35 روستا باقی مانده و تا رفع مشکلات این مناطق آبرسانی از طریق تانکر و توزیع آب بسته‌ بندی ادامه دارد.
همچنین محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کشاورزی بودن گلستان بر سامان دهی رودخانه های استان و رفع آب گریزی در کاهش خسارت سیل تاکید کرد و گفت: علاوه بر این تکمیل عملیات زهکشی 280 هزار هکتار زمین های کم بازده تاثیر بسزایی در کاهش خسارت سیل استان دارد.
فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز بر چاره اندیشی دقیق در تغییر ساختار سنتی کشاورزی و ممانعت از بروز خسارت سیلاب تاکید کرد.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بر توسعه تجهیزات هواشناسی در کشور به ویژه در استان سیل خیز گلستان تاکید کرد.
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گزارشی از ساماندهی گروه های بهداشتی و درمانی در ارایه خدمات به سیلزدگان استان گلستان ارایه و گفت: اکنون دارو و امکانات درمانی و بهداشتی نسبتا کافی در استان فراهم و 14 گروه سیار و دو گروه ثابت نیز آماده ارایه خدمت به سیل زدگان هستند.
امام جمعه گرگان و نماینده ولی فقیه در گلستان نیز با بیان اینکه مردم استان سیل بزرگ را برای سومین بار تجربه می کنند، گفت: از رهبر معظم انقلاب به خاطر پیام و دلجویی از سیل زدگان استان قدردانی می کنم.
آیت الله سید کاظم نورمفیدی خواستار شتاب بیشتر در رفع دغدغه سیل زدگان و ایجاد آرامش برای آن ها شد.
وی همچنین بر اجرای طرح های پیشگیرانه از بروز سیل در گلستان تاکید کرد و گفت: اجرای طرح زهکشی در زمین های 280 هزار هکتاری شمال استان یکی از طرح های پیشگیری است که باید شتاب بیشتری به خود گیرد.
نمایندگان گنبدکاووس، مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گالیکش، نماینده آزادشهر و رامیان و دو نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز بر سرعت بیشتر در رسیدگی به مسایل و مشکلات سیل زدگان، پرداخت وام بدون بهره یا ارزان قیمت و رفع مشکل جاده مسدود شده آزادشهر - شاهرود و اجرای طرح های پیشگیری از سیل تاکید کردند.
بارش شدید باران و برف، طغیان رودخانه ها و سر ریز شدن سدهای گلستان خسارات زیادی به زیرساخت های این استان شمالی وارد کرده است.
2729/6204
3014
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.