یازمراد کوسه غراوی روز چهارشنبه درگفت وگوبا خبرنگار ایرنا اعلام کرد: طغیان رودخانه اترک با دبی 400 مترمکعب در ثانیه خسارت قابل توجهی به نوار مرزی این شهرستان وارد کرده است.
رئیس ستاد مدیریت بحران مراوه تپه افزود: به منظور ساماندهی روستاهای درمعرض سیل وکمک رسانی به آنان، چهار اکیپ از نیروهای امداد و نجات ازستاد مدیریت بحران و یک اکیپ نیز از مرکز عشایری مراوه تپه به روستاها و مراکز اسکان عشایر اعزام شدند که با مسدود شدن اکثر راه های روستایی ، دسترسی به محل اسکان روستاییان و عشایر با مشکلات زیادی همراه بود.
فرماندار مراوه تپه به حجم بالای آب رودخانه اترک در دو روز گذشته اشاره کرد و گفت: روستاهای حاشیه اترک از جمله شورجه و قره آقاشلی در محاصره سیلاب قرار گرفته بودند که با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی، اهالی روستاهایی که درمحاصره سیلاب قرار داشتند به همراه دام ها و لوازم ضروری آنان به محل های امن و دور از دسترس سیل و طوفان انتقال داده شدند.
کوسه غراوی از قطع برق 15 روستای این شهرستان خبرداد و گفت: با وجود بارش سنگین یاران و صعب العبور بودن راه های دسترسی به روستاهای هدف، نیروهای اداره برق مراوه تپه با تلاش بی وقفه خود برق اکثر روستاها را وصل کرده و برای اتصال برق بقیه روستاها نیزدرتلاش هستند.
وی بابیان این که در بارندگی و سیلاب دو روز گذشته محورهای ارتباطی، پل ها و ابنیه فنی راه های روستایی و بین شهری بخش های مرکزی و گلیداغ این شهرستان با خسارات عمده ای روبرو شده اند، افزود: دو دهنه پل راه های روستایی سوزش و خوجه گلدی در محور جاده شمالی مراوه تپه به گنبدکاووس نیز بر اثر طغیان رودخانه اترک تخریب و عبور و مرور را برای مردم منطقه مسدود کرده است.
فرماندار مراوه تپه همچنین اظهارداشت: پل فلزی بر روی رودخانه اترک بین آرامگاه مختومقلی فراغی و جاده اصلی، واقع در 30کیلومتری غرب شهر مراوه تپه براثر طغیان رودخانه اترک تخریب شده و ارتباط اهالی روستاهای مرزی نارلی آجی سو و آق تقه جدید همچنین عشایر بومی و عشایر کوچنده استان های خراسان شمالی و رضوی از این مسیر مسدود شده است.
کوسه غراوی همچنین از مسدود بودن اکثر راه های روستایی این شهرستان خبرداد و گفت: بارندگی های اخیر باعث رانش زمین در روستای قوشه سو از توابع بخش مرکزی و تخریب شبکه گازرسانی درروستای قرناوه از توابع بخش گلیداغ شهرستان مراوه تپه شده است.
فرماندار مراوه تپه در ادامه با بیان اینکه مزارع کلزا دراین شهرستان درمرحله گلدهی بود، گفت: با بروز تند باد و طوفان و سیلاب ناشی از شدت بارندگی ، به بیش از 60 درصد از مزارع کلزا در بخش های مرکزی و گلیداغ شهرستان مراوه تپه خسارت عمده وارد شده است.
وی همچنین ادامه داد: درحوادث اخیر به خاطر عدم دسترسی بموقع به علوفه و قرار گرفتن دام ها در معرض باد و طوفان، خسارت زیادی به دامداران و نیز کشاورزانی وارد شد که ادوات مرتبط با ماشین آلات کشاورزی خود را در جریان بارندگی شدید و اخیر و سیلاب های ناشی از آن از دست دادند.
رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان مراوه تپه ادامه داد: به منظور ارزیابی خسارات وارده، کارشناسان جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، ادارات راه وشهرسازی، توزیع برق، آب و فاضلاب روستایی و دیگر دستگاه های اجرایی مرتبط به روستاهای این شهرستان اعزام شده اند.
شهرستان مراوه تپه با بیش از 62هزار نفر جمعیت درمنتهی الیه شمال شرقی استان گلستان واقع است.
/1860/7478
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.