شیما جهانبخش خبرنگار روزنامه ایران نوشت: درست است که زیبا‌سازی فضای شهری و اماکن دیدنی در ایام نوروز یکی از ضرورت‌های مدیریت شهری به حساب می‌آید، اما این موضوع باعث نمی‌شود متولیان امر به بهانه زیبا‌سازی به هویت بناهای تاریخی بی‌توجه بوده و المان‌هایی را که هیچ تناسبی با فضای تاریخی ندارد؛ در این مکان‌ها نصب کنند.
همین چند روز گذشته زمانی که گردشگران به نزدیکی مجموعه تاریخی «خالد نبی» واقع در شهرستان کلاله استان گلستان رسیدند، دیدن فرفره‌های بزرگ آهنی که اصلاً تناسبی با بافت تاریخی ندارد، موجب تعجب آنان شد.
انتشار تصاویر این فرفره‌ها در فضای مجازی سبب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی و گلایه آنان از این موضوع شد؛ از این رو، مسئولان به محض اطلاع از این مسأله، نسبت به بررسی آن وارد عمل شدند.
نصب فرفره‌ها غیر منتظره بود.
'علی' یکی از تور لیدرهایی که هر ساله گردشگران زیادی را برای بازدید از این محوطه تاریخی به گلستان می‌برد، در این زمینه گفت: هفته جاری زمانی که همراه گردشگران برای بازدید به این منطقه تاریخی رسیدیم با دیدن فرفره‌های غول آسای آهنی سر جایمان خشک شدیم. باور اینکه در محوطه‌ای به این قدمت المان‌های کودکان نصب شده برایمان سخت بود.
وی ادامه داد: توضیح این مسأله برای گردشگران خارجی که همراهمان بودند غیرممکن بود. واقعا نمی‌توانستم این مساله را برای آنان توجیه کنم. چند سالی که تور برگزار می‌کنم چنین تناقضی را در هیچ محوطه تاریخی ندیده بودم. البته از طریق دوستان مطلع شدم که میراث فرهنگی برای جمع‌آوری این فرفره‌ها اقدام کرده اما هیچ زمانی این تصویر نازیبا از ذهنم پاک نمی‌شود و فقط می‌توانم امیدوار باشم دیگر شاهد چنین اتفاقی در هیچ محوطه تاریخی نباشم.
نصب فرفره در خالد نبی بدون هماهنگی
در همین حال، ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اظهار داشت: از گذشته تاکنون محوطه تاریخی خالد نبی 2 متولی داشته است؛ یکی از این متولیان اداره میراث فرهنگی و دیگری اداره اوقاف بوده است. تاکنون این دو متولی با یکدیگر تعامل داشته و کارها را به پیش برده‌اند.
وی ادامه داد: البته در خصوص نصب این فرفره میراث فرهنگی هیچ گونه اطلاعی نداشته و این اقدام بدون هماهنگی با هیأت امنا و میراث فرهنگی از سوی اداره کل اوقاف استان انجام شده است.
کریمی با اشاره به اینکه نصب این فرفره‌ها به سیما و منظر مجموعه آسیب وارد کرده، گفت: به محض اطلاع از این موضوع کارشناسان را به محوطه اعزام کرده و دستور جمع‌آوری این فرفره‌ها صادر شد. البته اداره اوقاف به منظور ایجاد نشاط و زیبا‌سازی فضاهای گردشگری در ایام نوروز این کار را انجام داده، اما باید قبل از هر اقدامی با میراث فرهنگی نیز هماهنگی‌های لازم را انجام می‌داد.
کریمی اظهار داشت: فرفره‌های جمع‌آوری شده بزودی به نقطه دیگری از استان گلستان منتقل شده و در مکانی که متناسب با بافت شهری باشد، نصب خواهد شد!
6204/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.