به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدولی روزبهان روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: گلستان با وجود ظرفیت بالا در حوزه های مختلف نسبت به سایر استان ها فرصت کمی برای ایجاد زیرساخت در تامین آب، برق، جاده مناسب، ریل و بخش های دیگر در اختیار داشته است.
وی افزود: در سال های اخیر تلاش برای ایجاد زیرساخت در استان گلستان آغاز شده اما باید این فعالیت ها شتاب بیشتری گیرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی گلستان ادامه داد: در سفر اخیر رییس جمهوری به استان به جز تفاهم نامه های امضا شده 69 پروژه با اعتبار 16 هزار و 820 میلیارد ریال برای اجرا توسط 13 دستگاه استان مصوب شد که متناسب با زیرساخت ها و ظرفیت ها و منطبق با سند آمایش سرزمین است.
*700 میلیارد ریال برای خلیج گرگان
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان در ادامه بر لزوم احیای خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: برای احیای این خلیج و رونق گردشگری جزیره آشوراده 700 میلیارد ریال در مصوبه های سفر رییس جمهوری به استان در دی ماه امسال در نظر گرفته شد.
خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران است که به دلیل پسروی زیاد آب و کم توانی در اجرای طرح های مناسب و کارشناسی فاصله چندانی با خشکیدن ندارد.
ثبت این خلیج در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است.
خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.
*افزایش 36 درصدی اعتبارات عمرانی
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان در ادامه گفت: اعتبارات عمرانی استان از محل منابع ملی در لایحه سال 98 به سه هزار 300 میلیارد ریال رسیده و نسبت به بودجه امسال 36.2 درصد افزایش دارد.
وی افزود: اعتبار تملکی استان هم در لایحه بودجه سال آتی به 6 هزار و 680 میلیارد ریال افزایش رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از 10 درصد رشد برخوردار است.
وی در خصوص جذب بودجه سال 97 استان گفت: تاکنون 97 درصد از بودجه هزینه ای و 41 درصد از اعتبارات عمرانی استان جذب شد.
به گفته وی امسال اعتبار عمرانی از محل منابع استانی 6 هزار و 40 میلیارد ریال و اعتبارات ملی 2 هزار و 300 میلیارد ریال برای استان گلستان در نظر گرفته شده بود.
*بندرخشک اولویت مهم توسعه گلستان
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان همچنین ایجاد بندرخشک را یکی از اولویت های مهم استان اعلام کرد و گفت که ایجاد زیرساخت های بندرخشک اینچه برون واقع در شمال گنبدکاووس جزو اولویت های مهم توسعه گلستان به شمار می رود.
وی افزود: این بندر ظرفیت جابجایی و ترانزیت کالا بین 8 تا 10 میلیون تن را در سال میان ایران و کشورهای آسیانه میانه از طریق گمرک اینچه برون دارد در حالی هم اینک از این ظرفیت بسیار ناچیز استفاده می شود.
وی بر رفع مسایل و مشکلات فراروی ایجاد زیرساخت های بندر خشک و ریلی اینچه برون تاکید کرد و گفت: مسوولان گلستان پیگیر رفع زیرساخت بندر خشک و پرداخت سهم کشور ترکمنستان در استفاده از تعریض خط ریلی برای استفاده از این ظرفیت در توسعه استان هستند.
با وجود راه اندازی گمرک اینچه برون و ایجاد برخی زیرساخت ها برای آن، تصویب طرح ویژه اقتصادی اترک به مساحت هزار هکتار در سال 84، احداث راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و بهره برداری از آن در سال 93 و تصویب بندرخشک اینچه برون در همین سال و آغاز عملیات اجرایی آن در سال 95 هنوز زیرساخت های لازم در این طرح ها عملیاتی نشده است.
6204/3091/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.