محمد ولی روزبهان طی گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی و با تشریح وضعیت گلستان افزود: مشارکت و بهره مندی از توان و فرصت بخش خصوصی در تکمیل پروژه های استان اصل غیر قابل انکار است و در شرایط کنونی اقتصاد کشور می بایست از این ظرفیت به خوبی استفاده شود چراکه اتکا و انحصار به برداشت از منابع دولتی نتیجه بخش نخواهد بود.
وی اضافه کرد: در حوزه هایی همچون تامین منابع آب شرب و کشاورزی، تکمیل و احداث راههای مواصلاتی، بهبود حمل و نقل عمومی و حوزه ارتباطات گلستان باید با اولویت و به صورت جدی تری ورود کنیم.
وی با اشاره به قانون برنامه توسعه، افزود: طرح های نیمه تمام شناسایی و ارزیابی های مالی برای تکمیل آن ها به روز می شود و با ورود بخش خصوصی میزان منابع مالی تزریق شده بیشتر شده تا روند تکمیل آن ها شتاب گیرد.
وی گفت: مقدمات واگذاری تعداد قابل توجهی از طرح های نیمه تمام اولویت دار گلستان در بخش هایی همچون کشاورزی، سلامت، راه و آموزش فراهم تا در سال 98 به بخش خصوصی برای تکمیل و بهره برداری واگذار شود.
* 950 میلیارد ریال برای ساخت آزاد راه در گلستان
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان همچنین گفت: برای ساخت تنها آزاد راه این استان شمالی از نوکنده تا آشخانه به طول 310 کیلومتر 950 میلیارد ریال اعتبار از منابع مختلف در نظر گرفته شده است.
روزبهان افزود: از این اعتبار به طرح های در دست اجرا شامل کمربندی گرگان، تعریض جاده مینودشت - گالیکش و استانداردسازی دور برگردان ها اختصاص داده می شود.
به گزارش ایرنا، سالیانه از این مسیر جدای از گذر کامیونت، کامیون و تریلی برای جابجایی کالا 20 میلیون نفر مسافر با وسایل نقلیه شخصی و عمومی برای رسیدن به مناطق گردشگری شمال و اماکن زیارتی مشهد مقدس تردد می کنند.
مسیر کنونی نوکنده - گرگان - آشخانه از داخل شهرها و مناطق جنگلی و بویژه جنگل گلستان عبور می کند.
* شیرین سازی آب دریای خزر برای توسعه گلستان
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان در ادامه گفت که عملیات فعال سازی آب شیرین کن برای بهره مندی از آب دریای خزر در استان با جدیت پیگیری می شود.
روزبهان افزود: اکنون اجرایی شدن مصوبه سفر رییس جمهوری در خصوص شیرین سازی آب دریای خزر در شمال استان گلستان مرحله نهایی خود را طی می کند.
به گفته وی با اجرایی شدن طرح مزبور در گلستان بخشی از آب مورد نیاز اعم از آشامیدنی و کشاورزی با استفاده از دریای خزر تامین می شود.
بهره برداری از نخستین تاسیسات آب شیرین کن بندرترکمن با ظرفیت تصفیه روزانه 10 هزار مترمکعب آب لب شور امسال با حضور وزیر نیرو بهره برداری شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان همچنین به خرید زمین برای آغاز عملیات اجرایی ساخت سد شصت کلاته با هدف تامین آب آشامیدنی گرگان و شهرهای همجوار اشاره کرد و افزود: اکنون 97 درصد تامین آب شرب گلستان از جمله گرگان از منابع زیر زمینی است.
به گزارش ایرنا در صورت اجرایی شدن طرح مزبور سالیانه 10 میلیون متر مکعب آب شرب شهرهای گرگان، کردکوی، بندرگز و گمیشان تامین می شود.
روزبهان همچنین به تخصیص اعتبار برای تکمیل سد در دست ساخت نرماب چهل چای مینودشت در شرق گلستان اشاره کرد و گفت: با تخصیص اعتبار صورت گرفته تلاش داریم تا پایان سال آینده شاهد بهره برداری از این سد برای تامین آب شرب و زراعی در شرق استان باشیم.
عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای از سال 1390 با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال بر روی سه رودخانه نرماب چهل چای و خرمالو مینودشت آغاز شده و تاکنون حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
این سد علاوه بر تامین آب شرب چهار شهر و 130 روستای شرق گلستان کنترل و ذخیره سیلاب، توسعه و بهبود کشاورزی در اراضی تحت پوشش، استفاده صحیح از منابع آب زیر زمینی و تلفیق آن با آب سطحی و نیز توسعه صنعت گردشگری را هدف گذاری کرده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان با بیان این که بهبود سرمایه گذاری در حوزه تامین آب استان از اولویت های اصلی به شمار می رود، افزود: با وجود فعالیت های خوبی که طی دو سال اخیر برای تامین آب منطقه صورت گرفت ولی همچنان کمبود زیادی وجود دارد.
* گردشگری مزیت نخست گلستان محسوب شود
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت که صنعت گردشگری مزیت نخست این استان بوده و باید زمینه توسعه آن مورد توجه جدی تری قرار گیرد.
به گفته وی حوزه گردشگری گلستان تاکنون به دلایلی مختلفی مغفول مانده است و در وهله نخست باید زمینه شناساندن جاذبه های آن را با استفاده صحیح از توانمندی رسانه ها در دستور کار قرار داد.
روزبهان ظرفیت های بالقوه گردشگری گلستان را بیشتر از استان های مطرح کشور همچون اصفهان، گیلان، مازندران و فارس دانست و افزود: وجود دومین دیوار دفاعی جهان، بلندترین برج خشتی جهان؛ چشم انداز بی نظیر جنگل های هیرکانی بهمراه دشت های سرسبز و زندگی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب گوناگون در کنار هم از جاذبه های بکر منطقه برای رونق صنعت گردشگری است.
وی افزود: طی دو سال اخیر برای معرفی جاذبه های گلستان در جذب گردشگر و توریست اقدام های خوبی صورت گرفته بطوریکه استان از مسیر عبوری در حال تبدیل به مقصد گردشگری است.
وی برگزاری سالانه جشنواره اقوام در گلستان را یکی دیگر از فرصت های استان در حوزه رونق گردشگری خواند و افزود: امسال اجرای این جشنواره با استقبال خوب سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف همراه بود.
روزبهان همچنین گریزی به وجود سواحل ماسه ای بکر با چشم اندازهای منحصر بفرد در شهرستان های گمیشان، بندرترکمن و بندرگز زد و افزود: باید وجود این ظرفیت و جاذبه استان به گردشگران بیش از گذشته معرفی شود.
وی اضافه کرد: با تقویت زیرساخت ها و شتاب در ایجاد راه های دسترسی مطلوب یقینا شاهد یک جهش در بخش گردشگری استان گلستان خواهیم بود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت: یکی از سرمایه های معنوی استان در بخش گردشگری، وجود فرهنگ ها و خرده فرهنگ های متعالی ساکنین این خطه بوده به نحوی که به اذعان مسافران و گردشگران بیشمار، آرامش، همزیستی و البته مهمان پذیری اهالی استان زبانزد و مثال زدنی است.
وی ادامه داد: هرچند ایرانیان به طور عام مهمان پذیر و خونگرم هستند اما این ویژگی نزد مردم گلستان بسیار مشهود تر است.
* بندر خشک اینچه برون فرصت توسعه گلستان
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت: بندرخشک در منطقه اینچه برون گنبد که زیرساخت های آن مهیا شده که از قابلیت بالایی در ترانزیت کالا در مسیر چین به ایران برخوردار و می تواند زمینه ساز توسعه منطقه باشد.
روزبهان با بیان اینکه سالانه 8 تا 10 هزارتن ظرفیت ترانزیت کالا از این بندر وجود دارد، افزود: جابجایی و انتقال هر تن بار از بندرخشک اینچه برون در عمل برای دو نفر شغل مستقیم ایجاد می کند.
بهبود نظام حمل و نقل کشور با تکیه برحمل زمینی کالا در فواصل طولانی توسط راه آهن و فواصل کوتاه توسط کامیون، کاهش قیمت تمام شده کالا، تسهیل عملیات گمرکی و استفاده از مرز به عنوان نقطه عبور، تسهیل تجارت آزاد به منظور ایجاد ارزش افزوده و تنظیم اقتصادی بازار از جمله مزایای بندرخشک است.
وی پیگیری عملیاتی شدن راه آهن اینچه برون به شاهرود در استان سمنان را یکی از طرح های مهم توسعه گلستان برشمرد و افزود: بهره برداری از این طرح ضمن این که جنوب کشور به شمال و چین را از طریق ترکمنستان تسهیل می کند، رونق منطقه آزاد اینچه برون را نیز در پی خواهد داشت.
* رونق صنعت در گلستان مغفول مانده است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت: صنعت در این استان ظرفیت خوبی برای رشد و توسعه دارد ولی رونق آن به دلایلی همچون محیط زیست جدی گرفته نشده است.
وی با بیان این که طی سال های اخیر زیر ساخت های صنعت در گلستان رشد داشت، افزود: ولی جا دارد که سرمایه گذاری در رونق صنعت استان دوچندان شود.
روزبهان اضافه کرد: امروز برای ایجاد صنایع بزرگ در گلستان با محدودیت فراوان در زیرساخت ها از قبیل جاده، آب و برق در شهرک ها و نواحی صنعتی مواجهیم که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی گفت: به عنوان نمونه برای توسعه شهرک صنعتی یک هزار هکتاری اترک در شمال استان گلستان برق مورد نیاز توسعه با هدف استقرار صنایع بزرگ وجود ندارد.
وی خام فروشی محصولات کشاورزی را یکی دیگر از ضعف های بزرگ گلستان برشمرد و افزود: ضرورت دارد که برای ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی و تولید ثروت در استان بیشتر تلاش شود.
طبق آخرین گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان میزان تولیدات استان 4 میلیون و 950 هزار تن است.
در استان گلستان یک هزار و 200 واحد تولیدی در بخش های صنعت و صنایع تبدیلی کشاورزی وجود دارد.
*جذب 120 درصدی اعتبارات دور نخست سفر رییس جمهوری به گلستان
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت: تاکنون اعتبارات سفر نخست دکتر روحانی رییس جمهوری به استان گلستان که آذر ماه سال 93 انجام شد 120 درصد جذب داشته است.
روزبهان افزود: در این سفر 6 هزار و 300 میلیارد ریال اجرای مصوبه در نظر گرفته شده بود در حالی که تاکنون برای اجرا و بهره برداری از آن ها هفت هزار و 540 میلیارد ریال اعتبار جذب شد.
نخستین سفر کاروان تدبیر و امید به گلستان روزهای 11 و 12 آذر 93 انجام شد بیش از 120 پروژه با اعتباری بالغ بر 630 میلیارد تومان مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت.
همچنین در سفر دوم دکتر روحانی به گلستان که 24 و 25 دی ماه امسال انجام گرفت، علاوه بر امضای تفاهم نامه 20 هزار میلیارد ریالی برای اجرای 63 طرح پیش بینی شده در استان دو هزار و 894 میلیارد تومان تعهد شد.
استان گلستان نزدیک به 1.9 میلیون نفر جمعیت در سطح 14 شهرستان دارد.
2729/6204/7333
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.