به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم که روز پنجشنبه در ابتدای روستای خیرخواجه علیا بخش داشلی برون آغاز شد، بخشدار این بخش مرزی در سخنانی گفت: در هفته منابع طبیعی 600 اصله نهال از گونه سنجد تلخ و گز در حاشیه جاده های اصلی این بخش غرس می شود.
حاجی نظر شیرمحمدلی افزود: این تعداد نهال در طول حدود 150 کیلومتر از جاده های اصلی این بخش از سه راهی قره ماخر تا روستای کرند و از سه راهی اینچه برون تا گمرک غرس می شود.
وی اضافه کمرد: امسال در این مسیرها و به فاصله هر کیلومتر چهار نهال (هر طرف جاده دو نهال) کاشته می شود و در سال آینده در هر 500 متر نهالکاری انجام و تا پنج سال اینده، هر سال بین نهال های غرس شده، نهال های جدید کاشته می شود و نگهداری از این نهال ها و آبیاری آنها برعهده دهیاران متناسب با حوزه جغرافیایی هر روستا خواهد بود.
وی تصریح کرد: علاوه بر این تعداد دو هزار اصله نهال دیگر نیز در حاشیه جاده های روستایی، پارک ها و یا در محوطه فضای سبز حدود 30 روستای این بخش کاشته می شود.
به گزارش ایرنا، معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز در این مراسم با قدردانی از اقدام بخشداری داشلی برون برای کاشت نهال در حاشیه جاده ها گفت: باید فرهنگ کاشت درخت و نگهداری آن در مناطق شمالی گلستان و در بین ترکمن ها بیشتر ترویج شود.
عبدالرحیم لطفی با بیان اینکه باید گونه هایی از نهال های مثمر و غیر مثمر که نسبت به شرایط اقبلیمی منطقه سارگارتر هستند، غرس شود، خاطرنشلان کرد: دانشگاه گنبدکاووس می تواند تحقیق و پژوهش در خصوص گونه های مناسب و سازگار با اقلیم مناطق شمالی این شهرستان را انجام دهد.
لطفی از انار، انجیر و انگور به عنوان گونه های مقاوم در مناطق شمالی گلستان و گنبدکاووس نام برد و گفت: از دیگر گونه ها نیز می توان به تناسب شرایط اقلیمی و نظر کارشناسان استفاده کرد.
وی تصریح کردئ: برای صرفه جویی در مصرف آب می بایست در حاشیه هر درخت سطوح آبگیر ایجاد کرد.
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین از انجام فعالیت های تحقیقاتی در خصوص 11 گونه مرتعی بومی مناطق شمالی گلستان خبر داد و گفت: هم اکنون نوعی گون علوفه ای که بومی منطقه است با کمک اساتید دانشگاه گنبدکاووس احیا و کشت شده است.
به گزارش ایرنا، در این مراسم آخوند مدد هوشمند امام جمعه شهر اینچه برون به عنوان مرکز بخش مرزی داشلی برون نیز گفت: کاشت درخت در آموزه های دینی مورد تاکید است و در سلامت جسم و روح انسان تاثیر فراوان دارد.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت و دارا بودن 330 هزار هکتار مرتع در شرق گلستان واقع است.
3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.