رییس اداره مرتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این پیوند روز سه شنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: شروع این طرح که به نام چوپان ترکمن استان گلستان ثبت شد، از چند سال قبل در دستور سازمان جنگل ها و مراتع کشور قرار داشت.
تاج قلی فرهنگ دوست اظهار داشت: مراسم رونمایی از آغاز طرح بیمه شغل چوپانی تامین اجتماعی با حضور مدیرکل دفتر امور مرتع سازمان جنگل ها و مراتع کشور، مسوولان محلی و روسای ادارات مرتع منطقه 3 کشور در شهرستان گُمیشان برگزار شد.
بر اساس گزارش اداره کل ترویج آموزش و مشارکت های مردمی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور 44 شغل مرتبط با منابع طبیعی از جمله چوپانی کدگذاری شده و اکنون بهره برداران این حوزه از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده می کنند.
رییس اداره مرتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به وضعیت دامپروری در مراتع استان اشاره کرد و گفت: اکنون 5 هزار و 300 بهره بردار در عرصه مرتعی این خطه دارای پروانه بوده و به دامپروری مشغولند.
فرهنگ دوست افزود: بهره برداران گلستان سه میلیون و 700 هزار راس دام دارند که تغذیه یک میلیون و 200 هزار آن صرفا به مراتع متکی است.
به گفته وی هر بهره بردار مرتعی استان گلستان برای نگهداری دام های خود نیاز به 2 چوپان دارد.
در استان گلستان 862 هزار هکتار مرتع وجود دارد که علاوه بر بهره برداران منطقه، عشایر کرد شمال خراسان شمالی نیز در فصل زمستان از آن در شهرستان های مراوه تپه، کلاله و گنبدکاووس استفاده می کنند.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.