خلیل شایستگان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح کشت باغات در اراضی شیبدار از سال 1382 و در اراضی مستعد مینودشت که سه شاخصه راه دسترسی، شیب مناسب و منبع تامین آب داشتند، آغاز شد و تا الان حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: در سال های اولیه این طرح حمایت های خوبی ازسوی دولت برای کشت باغات در اراضی شیبدار از جمله پرداخت چهار و نیم میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه و تهیه نهال رایگان و کاشت آن انجام می شد.
شایستگان از زیتون، گردو، فندق و توت به عنوان نهال های توزیعی بین متقاضیان برای کاشت در اراضی شیبدار برشمرد و اضافه کرد: اما اکنون فقط نهال زیتون به متقاضی داده و حفر 200 چاله برای کاشت توسط جهادکشاورزی انجام می شود.
وی تصریح کرد: تهیه سایر نهال های مثمر و نگهداری آن بر عهده متقاضی است که بایستی توسط خود کشاورز تهیه و کاشته شود؛ با این حال تسریع در اجرای این طرح به حمایت بیشتر دولت نیاز دارد.
مدیر جهاد کشاورزی مینودشت ادامه داد: آن دسته از کشاورزانی که به توصیه کارشناسان عمل و اصول باغبانی را رعایت کردند، موفق به برداشت خوب محصول شده و درآمد حداقل سه برابری نسبت به کشت دیگر محصولات در اراضی شیبدار کسب کرده اند.
شایستگان با بیان اینکه در سال جاری برای کشت 145 هکتار از اراضی شیبدار متقاضی وجود دارد، گفت: از این مقدار کشت 100 هکتار از این اراضی پیش بینی شده که تا الان در 60 هکتار آن نهال های مثمر غرس شده است .
وی، استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی در اراضی شیبدار کم بازده، جلوگیری از فرسایش خاک و وقوع سیلاب و نیز افزایش درآمد برای کشاورزان را از اهداف اجرای این طرح ذکر کرد و افزود: علاوه بر توسعه باغات، کشت گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان و زعفران نیز به صورت ترکیبی یا جداگانه در اراضی شیبدار مینودشت در دستور کار قرار دارد.
شهرستان مینودشت با افزون بر 80 هزار نفر جمعیت درشرق گلستان حدود 30 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
1860/3039/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.