به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شاپور کاکولکی اظهار داشت: سهم استان های گیلان و مازندران از صید ماهیان استخوانی امسال به ترتیب یک هزار و 385 و 2 هزار و 75 تن بود که از این میزان، 44 درصد ماهی سفید و 53 درصد ماهی کفال است که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 و 56 درصد رشد داشت.
وی ادامه داد: افزایش صید موجب شده سرانه صید هر شرکت تعاونی پره در این استان ها به 31 تن برسد در حالی که این رقم در سال قبل 18.5 تن بود.
معاون سازمان شیلات ایران، رهاسازی بچه ماهی و تکثیر طبیعی و شرایط آب و هوایی را از دلایل عمده افزایش صید ماهیان استخوانی در دریای خزر عنوان کرد افزود: با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی، صید ماهیان که از 15 مهرماه آغاز شده همچنان نیز ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، دریای خزر دارای یکی از ارزشمندترین ذخایر ماهیان گران بها در دنیاست؛ در سواحل جنوبی دریای خزر و رودخانه های منتهی به این سواحل بیش از 78 گونه و 48 زیرگونه از 17 خانواده شناسایی شده که ماهیان خاویاری این دریاچه از شهرت جهانی برخوردارند و 90 درصد خاویار دنیا از این دریا استخراج می شود.
ماهیان استخوانی این دریا شامل سفید، آزاد، کفال، کپور، سیم، سوف، اردک ماهی، اوزون برون، کولمه، کولی و کیلکا است.
ماهیگیری در سواحل خزر به روش پره انجام می شود به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یکهزار و 200 متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) گسترده و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.