به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی آبفار گلستان، بهزاد هرمزی اظهار داشت: به دلیل طولانی بودن خطوط انتقال مجتمع‎ های آبرسانی تا مراکز جمعیتی و بالا بودن هزینه‎ جابه جایی، استفاده از ظرفیت هایی مانند آب شور، به صرفه ترین راه برای تامین آب آشامیدنی ساکنان این مناطق است.
وی بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان تاکنون در 5 نقطه خواجه‎ نفس، سیمین ‎شهر، هوتن و کرند گنبدکاووس و شمال مراوه‎ تپه، مطالعه و امکان سنجی اجرای پروژه آب شیرین کن را انجام داده است.
هرمزی افزود: با بهره برداری از این پروژه ها، روزانه ۹ هزار متر مکعب آب شیرین تولید و زمینه توسعه کشاورزی، اقتصاد مولد و اشتغال پایدار منطقه فراهم می شود.
در سفر دوم ریاست جمهوری و هیات همراه به گلستان در دی ماه امسال، تفاهم ‌نامه احداث پروژه آب‌ شیرین کن گمیشان با هدف تولید 10 هزار متر مکعب آب توسط معاون امور عمرانی استانداری گلستان و سرمایه گذار بخش خصوصی در حضور رییس‌ جمهوری امضا شد.
هرمزی ادامه داد: قرار است سرمایه گذار بخش خصوصی با اعتبار10 میلیون یورویی در زمینی به مساحت 20 هکتار، مجتمع آب شیرین کن شهرستان گمیشان را بسازد.
وی گفت: احداث این پروژه در راستای تحقق سیاست ‌های کلان سند چشم ‌انداز توسعه اقتصادی و اجتماعی و همچنین توسعه زیرساخت ‌های گلستان انجام می شود.
در سالهای گذشته ورود به حوزه آب شیرین کن به دلیل بالا بودن هزینه تولید مورد رغبت بخش دولتی و سرمایه گذران نبود اما به سبب ورود فناوری های نوین، هزینه آب استحصالی از آب شیرین کن ها کاهش یافته و قابل توجیه شده است.
دسترسی راحت به دریای خزر و خلیج گرگان، وجود2700 کیلومتر رودخانه اترک سفلی، گرگانرود، قره سو، نکا رود علیا و حوزه خلیج گرگان (شامل 44 سرشاخه اصلی و در 5 حوضه آبریز ) و ازهمه مهمتر دسترسی به آب های لب شور در عمق های کم در مناطق ساحلی و جلگه ای مانند بندرترکمن، گمیشان، بندرگز، کردکوی، آق قلا و حتی علی آباد و گرگان سبب شده تا به صرفه بودن این فناوری جدید در استان نسبت به سایر مناطق مشهود تر بوده و سرمایه گذاران بیشتری تمایل به ورود به این حوزه داشته باشند.
گلستان سه اقلیم خشک و نیمه خشک در شمال با 250 میلیمتر، اقلیم خزری در میانه با 600 میلیمتر و کوهستانی در جنوب با 300 میلیمتر بارندگی دارد.
در سالهای اخیر خشکسالی و کمبود آب در گلستان به حدی چالش برانگیز شده که حتی تامین آب شرب مصرفی شهروندان را در فصل گرم سال تحت تاثیر قرار می دهد.
به گفته دست اندرکاران حوزه آب شرب گلستان؛ با توجه به کاهش نزولات جوی در سال تنها راهکار موثر، صرفه جویی و مصرف بهینه بویژه در بخش خانگی و توجه به منابع آب نوین مانند آب شیرین کن و بهره مندی از آب های نامتعارف است.
3014/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.