گلشن مهر نوشت: نگارش طنز در مطبوعات تاریخچه ای بسیار مفصل دارد. در حوزه مطبوعات استان گلستان از سال 1376 به بعد شاید نخستین کسی که به صورت جدی و حرفه ای و پیوسته به نگارش قصاید و اشعار طنز با موضوعات روز پرداخت زنده یاد حسینعلی زمانی بود که در نشریه گلستان سلام هر هفته حرفی برای گرفتن داشت.
زنده یاد حاج حسینعلی زمانی فرزند شاه بابا و صدیقه از شاعران، نویسندگان، داستان سرایان و طنزپردازان معاصر گرگان سال 1324 در کردکوی به دنیا آمد.
اجداد وی از مردمان دامغان بودند و بدین سبب در انتهای نام خانوادگی این شاعر معاصر، پسوند دامغانی وجود داشت که بنا به درخواست او در سال 1372 این پسوند از انتهای نام خانوادگی اش حذف شد.
زمانی از دوران متوسطه به تهران رفت و در دبیرستان های البرز و هدف به تحصیل پرداخت و در رشته طبیعی قدیم مدرک دیپلم گرفت.
وی در 27 سالگی (شهریور 1351) با سرکار خانم میرکریمی از سادات مشهور گرگان ازدواج و به سبب گرگانی بودن همسرش در این شهر ساکن شد و صاحب 4 فرزند (سه پسر و یک دختر) شد.
وی از 18 سالگی به استخدام بانک صادرات ایران درآمد و سی سال در این بنگاه اقتصادی فعالیت نمود تا آنکه سرانجام در 14/7/1380 بازنشسته شد. وی پس از بازنشستگی دست از فعالیت و تلاش برنداشت و در 1/11/1380 وارد تعاونی اعتبار ثامن الائمه گردید تا تجربیات گرانقدر بانکی خود را در این نهاد مالی عرضه نماید.
زمانی از هنرمندان پرتلاش و صاحب تجربه و نامی آشنا در فرهنگ و ادب و هنر برای مردم منطقه بود، اشعار وی با مضمون های اجتماعی، مذهبی، دینی و عرفانی و گاه در قالب طنز در نشریات مختلف استانی اعم از سلیم و گلستان سلام و خوشه به طبع می رسید، در ششمین جشنواره مطبوعات استان گلستان و در مراسم ویژه روز خبرنگار زمانی به عنوان نفر اول در بخش طنز مطبوعات برگزیده شد که در آن زمان در نشریه گلستان سلام فعالیت می نمود.
در آثار او اشعار آیینی نیز دیده می شود از جمله شعر «موعود» با مضمون انتظار فرج با مطلع « حجت دین خدا، مهدی موعود بیا / ما که مشتاق تو ایم از دل و جان، زود بیا». این شعر در مجموعه «انتظار سبز» حوزه هنری استان گلستان منتشر شده است.
آثار وی «چشمه ترانه» (مجموعه شعر طبری با ترجمه کریم الله قائمی)، «زمزمه عارفانه عشق» از انتشارات اورست در سال 1383خ، «منظومه آفرینش» از انتشارات نوروزی گرگان در سال 1388خ، مشتمل بر 2440 بیت شعر فارسی که حاصل مطالعات عمیق وی در مسائل عرفانی، مذهبی و دینی و همچنین کتابهای «سراب»، «سقوط» و «خر مش صفر» نیز از او در آستانه طبع قرار داشتتند که تاکنون بنا به دلایلی منتشر نگردیده اند.
درگذشت این شاعر مردم دار، بی ریا، متواضع، گشاده رو در تاریخ ششم بهمن ماه 1389 بر اثر سکته مغزی باعث تأسف و تأثر فرهیختگان گرگان گردید.
زمانی پیش از این در حدود سال 1381 دچار سکته قلبی گردیده بود لکن در اواخر دی ماه 1389 در حین اجرای برنامه ای زنده از سیمای استان گلستان دچار سکته شد و علیرغم انتقال سریع وی به بیمارستان 5 آذر گرگان پس از حدود 10 روز کما جان به جان آفرین تسلیم نمود.
6204/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.