به گزارش خبرنگار ایرنا، رقم پرتو و تابان به شوری و بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی مقاوم بوده و در یک برنامه تحقیقاتی 14 ساله با همکاری محققان پژوهشکده کشاورزی هسته ای تهران و توسط دکتر عمران عالیشاه دانشیار موسسه تحقیقات پنبه کشور به ثمر نشست.
صرفه جویی در مصرف آب و سم معادل دو هزار متر مکعب آب و 2 مرحله کاهش سم پاشی در هکتار، فراهم شدن امکان آزادسازی پیش هنگام زمین و آماده سازی آن برای کشت های زمستانه و پیش بینی افزایش تولید سالانه پنبه کشور به میزان 29 هزار تن و یک هزار و 520 میلیارد ریال درآمد در 15 هزار هکتار را از جمله مزیت های اقتصادی رقم پرتو و تابان معرفی شده است.
رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور در این مراسم گفت: این ارقام پنیه پس از کسب موفقیت های آزمایشگاهی و میدانی در مناطق مختلف کشور و تایید کمیته ملی معرفی ارقام، از فصل زراعی آینده در اختیار پنبه کاران قرار می گیرد.
قربانعلی روشنی افزود: از سال 1374 تاکنون 12 رقم پنبه توسط موسسه تحقیقات معرفی شده اما با پیشرفت های عملی محققان داخلی هر هشت ماه یک رقم جدید و قابل کشت نولید و معرفی می شود.
وی ادامه داد: 12 رقم معرفی شده متناسب با شرایط اقلیمی و خاک کشور بوده و نسبت به رقم های قدیمی، در تولید و مقرون به صرفه بودن در کاهش هزینه و کوتاه شدن زمان زراعت برتری دارد.
روشنی گفت: در شرایط کنونی چهار رقم گلستان، لطیف، سپید و ساجدی بیش از دیگر ارقام توسط پنبه کاران گلستان کشت شده و مورد استقبال قرا گرفته است.
وی بیان کرد: از سال 1346 دو رقم پنبه شامل وارمین و ساحل که دیررس، فاقد شرایط برداشت مکانیزه و غیرمقاوم به شوری بود در کشور کشت می شد.
به گفته روشنی موسسه تحقیقات پنبه کشور سال 1376 تاسیس شده و دارای چهار بخش تحقیقاتی و 12 ایستگاه در استان های کشور، 18 عضو هیات علمی و 6 محقق ثابت و 14 محقق خارج از مجموعه است.
اکنون در 70 هزار هکتار اراضی کشور زراعت پنبه صورت می گیرد که استان های خراسان رضوی، فارس و گلستان رتبه های اول تا سوم کشت این محصول را به خود اختصاص داده اند.
6204/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.