به گزارش خبرنگار ایرنا، مختار مهاجر روز چهارشنبه در همایش توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گنبدکاووس افزود: بخش کشاورزی گلستان و گنبدکاووس ظرفیت های زیادی دارد که با کمک دانشگاه و راهکارهای علمی، می تواند در امنیت غذایی و توسعه پایدار منطقه موثر واقع شود.
وی با بیان اینکه توسعه پایدار در هر حوزه ای به سه عامل محیط، اجتماع و اقتصاد در کنار هم نیاز دارد، گفت: توجه تک بعدی به هر یک از این عوامل نه تنها پیشرفت و توسعه حاصل نمی کند بلکه به مانعی برای توسعه نیز تبدیل می شود.
مهاجر، توسعه علمی بخش کشاورزی کشور برای تامین امنیت غذایی جمعیت 200 میلیون نفری ایران تا 30 سال آینده را یک ضرورت دانست و اضافه کرد: درحال حاضر تولیدات بخش کشاورزی کشور 125 میلیون تن است که از این حیث خودکفا بوده و امنیت غذایی را تامین کرده ایم.
وی تصریح کرد: با این حال برای تامین امنیت غذایی جمعیت کشور در 30 سال آینده هیچ چاره ای جز استفاده از شیوه های علمی برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی نداریم و در این بین نقش دانشگاه ها بسیار مهم است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: درحال حاضر تولیدات بخش کشاورزی این استان درسال حدود پنج میلیون تن است که بایستی این مقدار در یک برنامه 10 ساله به دو برابر افزایش یابد.
مهاجر با برشمردن برخی ظرفیت های بخش کشاورزی گنبدکاووس گفت: این شهرستان با 160 هزار هکتار اراضی زراعی، افزون بر پنج هزار هکتار باغ، 350 هزار هکتار مرتع و 22 هزار بهره بردار کشاورزی، از شهرستان های مطرح استان و کشور در تولیدات این بخش است.
وی افزود: گنبدکاوس بزرگترین تولید کننده گندم و گوشت مرغ در کشور در مقیاس شهرستانی است و با راه اندازی واحد تولید مرغ تخمگذار به ظرفیت سه میلیون قطعه تا یک سال آینده، بزرگترین شهرستان تولید کننده تخم مرغ کشور نیز می شود.
مهاجر تاکید کرد: دانشگاه گنبدکاووس باید با ارائه راهکارهای علمی، به استفاده بهتر از ظرفیت های بخش کشاورزی این شهرستان و گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار کمک کند.
وی تصریح کرد: ارائه راهکار علمی برای افزایش ظرفیت تولید علوفه در مراتع برای تعلیف دام ها، استفاده از ظرفیت بخشی از مراتع برای تولید گیاهان دارویی، اصلاح نژاد دام های سبک و سنگین برای تولید شیر و گوشت بیشتر، توجه به ظرفیت شتر و اسب ترکمن، ارتقای بهره وری از منابع آب، توسعه باغبانی و کشت های گلخانه ای و استفاده از زه آب اراضی زهکشی شده از مهمترین مطالبات متولیان کشاورزی از حوزه دانشگاه است.
رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: دانشگاهیان می توانند در تمامی طرح ها و پروژه های این سازمان مشارکت داشته باشند و با ارائه راهکارهای علمی زمینه را برای افزایش بهره وری و تولید این بخش با صرف حداقل منابع فراهم کنند.
به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه گنبدکاووس نیز در ابتدای این همایش یک روزه، گفت: پس از فراخوان برگزاری همایش، 106 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که تعدادی درقالب پوستر و چند مورد نیز در قالب سخنرانی امروز ارائه می شود.
ابوالفضل طهماسبی افزود: مراکز آموزش عالی کشور و این منطقه در 40 سال عمر انقلاب، دستاوردهای علمی و رشد خوبی به دست آورده اند اما نمود این پیشرفت های علمی در زندگی اجتماع کمتر بوده است.
وی اضافه کرد: دانشگاه گنبدکاووس با 3200 دانشجو که 600 نفر آنان در مقطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) مشغول تحصیل هستند و 140 عضو هیات علمی، یک ظرفیت بسیار خوب برای تولیدات علمی درحوزه های مختلف می باشند.
طهماسبی گفت: ادارات و نهادها می توانند از این ظرفیت علمی با عقد تفاهم نامه به صورت مساله محور در رفع مسائل به صورت علمی استفاده نمایند و نگذارند تا پایان نامه ها و تحقیق و پژوهش ها صرفا در کتابخانه دانشگاه خاک بخورد.
به گزارش ایرنا، دراین همایش فرماندار ویژه، امام جمعه گنبدکاووس و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشته و سخنرانی کردند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.